Viggo Cavling: Skaffa dig ett coolare namn – du kommer att tjäna på det

Breakit - Viggo Cavling: Skaffa dig ett coolare namn – du kommer att tjäna på det

Viggo Cavling

Krönikör

Det är aldrig för sent att byta namn eller företagsnamn, skriver Viggo Cavling i en krönika.

I måndags skrev jag här på Breakit om IBM:s dator Watson. Maskinen läser sjukt snabbt och är ofta behjälplig på sjukhus när läkare inte förstår sig på sina patienter. Eftersom Watson har all världens medicinsk forskning inom sig kan den rädda många liv. Tyvärr lyckades jag i min text döpa om Watson till Newton. Vilket leder mig in på dagens ämne: konsten att döpa din affärsidé till något kongenialt.

Att ditt namn är helt avgörande för din framgång är vetenskapligt belagt. Forskning visar nämligen att människor med namn som mitt – Viggo Cavling – tjänar mer än personer med namn som Anna Andersson och Stefan Svensson. Anonyma sonnamn ligger sämre till när löneökningar ska fördelas. Allra mest tjänar människor med adliga efternamn.

Ingår det i din affärsidé att ta mycket betalt ska du alltså välja ett krångligt, gärna lite utländskt namn. Ett bra exempel är det svenska företaget Peak Performance. Det bästa sättet att imponera på svenskar är att ta hit någon som pratar engelska, brukar Metros legendariska chefredaktör Sakari Pitkänen hävda. Å andra sidan, vill du sälja mycket till lågt pris så är namn som Kjell & Company och Ullared att föredra. Personligen tycker jag att Watson är ett ganska uselt namn på världens smartaste dator. Vem beundrar egentligen Sherlock Holmes mindre begåvade assistent Watson? Okej att namnet Newton var fel i min text, men han är trots allt mannen som satte i gång den industriella revolutionen och sedermera den digitala. Tyvärr drogs detta namn i smutsen när Apple döpte sin handdator, företagets mest meningslösa produkt, till Newton. Detta var den före detta Pepsi-direktören John Sculleys bidrag till mänskligheten...

Hur ska man då tänka om man tycker att man har fel namn? Svaret är enkelt: hen ska byta namn. Det är aldrig försent att skaffa sig ett coolare namn. Mitt bästa exempel, som jag också nämnt tidigare här på Breakit, är båtkonstruktören och seglaren Sven Lundin. På 80-talet började han ensam segla jorden runt. Först i ganska stora båtar, men med tiden byggde han mindre och mindre båtar. Han blev känd, men gillade inte att hans efternamn blandades samman med en av medlemmarna i Ultima Thule och dödgräv...jag menar oljegrävarfamiljen Lundin. Vid 60 års ålder bytte Sven Lundin efternamn till Yrvind eftersom Y är en av de mest ovanliga bokstäverna på internet. Dessutom är det en vacker bokstav som ser ut att sträcka upp sina händer, passande om du är ensam ute på havet. Bytt namn har även bolaget Storytel gjort. Från början hette Johan Tellanders startup Bokilur. Ett tydligt namn, men osexigt. Jag tycker att Klarna är ett genialiskt namn på en faktureringstjänst, synd bara att det faktiska utförandet inte lever upp till samma standard. När asiater ska etablera sig i USA är det självklart att de tar ett amerikanskt namn för att smälta in. Att vi i Sverige anser det namn vi fått av våra föräldrar är närmast heligt tycker jag är helt absurt. Själv har jag gett mina barn - Ib och Lou - unisexnamn. Det tycker jag är riktigt smart, men skulle de vilja ändra sina namn när de blir myndiga kommer jag en smula motvilligt att acceptera detta.

Följaktligen tycker jag att IBM borde döpa om sin smarta dator till Newton.

Nyfiken på hur man ska göra för att hitta på ett bra företagsnamn? Här är experternas bästa råd.

Läs fler artiklar
LÄS MER