Sök

Annonssamarbete med Collector Bank

Så fick Byggmax nöjdare kunder med nytt betalsystem

Byggmax nya betalsystem är en konkurrensfaktor. Foto: Jana Eriksson

Breakit

Breakit

Kriget om kunderna i byggvarubranschen är hård. För Byggmax blev ett nytt betalsystem en mycket viktig konkurrensfaktor.

Hos Byggmax är alla kunder lika viktiga – hemmafixare som proffs och oavsett om de handlar i butik eller online. Byggmax erbjuder byggvaror med hög kvalitet och lågt pris till både privat- och företagskunder. Basutbudet, som finns på de drygt 80 varuhusen i Sverige, kompletteras av e-handel med ytterligare 10 000-tals byggvaror.

”Fokus har varit på konsumentsidan, men vi vill öka antalet företagskunder”, berättar Samuel Lindén som är affärsområdeschef för Business to business på Byggmax och fortsätter:

”Vi har allt som kunderna behöver och vill inte bara erbjuda riktigt bra priser. Det ska vara lätt för kunder att öppna konto och börjar handla”.

Ny lösning mot företagskunder

En viktig komponent för att det ska vara enkelt att handla är betalsystemet. Byggmax och Collector bank har samarbetat kring betallösningar i flera år, främst för butik. Nyligen implementerades en ny betalningslösning riktad mot företagskunder där flera användare kan ha tillgång till samma konto.

"Den tidigare kortlösningen fungerade inte tillfredställande. Det fanns några problem, som att pinkoder glömdes bort och att ett kort till i plånboken inte rimmar med dagens moderna samhälle. Vi ville helt enkelt ha en lösning som ligger i framkant tekniskt och känns användarvänlig", säger Samuel Lindén.

Flera på samma konto

Det har också successivt blivit allt viktigare för Byggmax att kunna erbjuda samma smidiga betallösning oavsett om kunderna handlar på nätet eller i butik. Det gäller också om de handlar sällan eller ofta – eller om flera på ett företag handlar på samma konto.

”Den som är ansvarig på företaget som handlar kan enkelt administrera vilka som ska kunna använda kontot. Behöriga personer behöver bara visa sin legitimation i kassan. Butikspersonalen scannar id-kortet och ser då direkt vilka företag personen har behörighet att handla för”, säger Samuel Lindén.

Uppstart på sekunder

Kontot skapas snabbt och digitalt, en process som inom B2B-handel annars kan ta flera dagar.

”Registrering, identifiering, underskrift och kreditbedömning sker på bara några sekunder och den nya kunden kan börja handla direkt. Även nystartade företag kan starta konto och har möjlighet att handla mot faktura, vilket inte är så vanligt”, säger Andreas Fritz, produktchef på Collector bank.

Bättre service

Betallösningen är utvecklad i ett nära samarbete mellan Byggmax och Collector bank, vilket gjort att Byggmax har fått ett helt unikt system. Data som kommer ur systemet kan Byggmax sedan använda för att skapa kundunika erbjudanden och kampanjer. Det bidrar till både bättre service, nöjdare kunder och ökad försäljning.

”För vår del har det inneburit en enklare process, ingen pappershantering och lägre trösklar för att bli kund. Kunder premierar den handlare där det är enkelt att bli kund och börja handla”, säger Samuel Lindén.

Det här är en sponsrad artikel från Collector bank, en digital nischbank som erbjuder finansieringslösningar för privat- och företagskunder. Här kan du läsa mer om Collector B2B Payments – och här om alla Collector Banks betallösningar för e-handel och butik.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer