Sök

Kanal 5 och TV4 tar upp kampen mot Netflix med nya strömtjänster

BonnierSBS DiscoveryTV4

FOTO: KOLLAGE PRESSBILDER KANAL 5

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Kanal 5:s ägare SBS Discovery ger sig in på streaming-marknaden och utmanar Netflix, Viaplay och Bonniers kommande tjänst.

Konkurrensen trappas upp inom det digitala tv-tittandet. SBS Discovery är på väg att lansera sin nya streamingplattform DPlay som rymmer hela koncernens innehåll.

“Nu testkör vi en betaversion i lugn och ro för att i dialog med inbjudna premiumkunder finjustera tjänsten så den blir ännu bättre. Vi fyller också på med material hela tiden och vidareutvecklar både tjänst och tittarerbjudande, så Dplay får ett ännu starkare och mer attraktivt tittarerbjudande”, säger Daniel Cedercrona, direktör för digital media på SBS Discovery TV, till Resumé.

Det kommer att finnas en annonsfinansierad tjänst (AVOD) och en betaltjänst (SVOD). Priset kommer enligt Daniel Cedercrona att ligga i linje med de övriga aktörerna, utan någon bindningstid.

“Konkurrensen är benhård, vilket är stimulerande och krävande. Vad vi ser är att innehåll och användarvänlighet är det absolut viktigaste. Därför utvecklar vi nu Dplay i dialog med våra tittare”.

Bonnier lanserar en tjänst för strömmad tv och film till hösten. Robert Kviby blir digital chef på C More och är därmed ansvarig för utvecklingen.

“Marknaden för svod (subscription video on demand, reds anm) omsätter i dag 1,5 miljarder kronor i Sverige och vi räknar med att den blir dubbelt så stor de kommande åren. Bonnier ska ta en ansenlig del av den”, säger han till Dagens Inudstri.

Läs mer