Milstolpen ger Daniel Ek trumf på hand i de tuffa förhandlingarna

Breakit - Milstolpen ger Daniel Ek trumf på hand i de tuffa förhandlingarna
Breakits medgrundare Stefan Lundell. Foto: Breakit samt TT.
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Spotify-chefen har flera skäl att jubla över nattens nyhet, skriver Breakits Stefan Lundell i en kommentar.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Strax före midnatt twittrade Spotify att musiktjänsten nått den historiska milstolpen 50 miljoner användare av betaltjänsten. Förvisso framgår det inte hur många av dessa som betalar fullpris men oavsett är det inget mindre än en bragd som Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon nu har genomfört.

Att inom loppet av knappa tio år bygga upp en bas av kunder som på årsbasis generarar i runda slängar 50 miljarder kronor i intäkter är riktigt imponerande. Visst det går att anföra att musiktjänstens förluster fortfarande är gigantiska men jag är övertygad om att Ek/Lorentzon med en sådan här stor intäktsmassa kan svänga om verksamheten till lönsamhet när de så önskar.

Även om siffran 50 miljoner har ett stort symbolvärde är ändå frågan om inte det strategiska värdet är ännu större.

Det är en av techvärldens sämst bevarade hemligheter att Daniel Ek just nu befinner sig i avgörande förhandlingar med världens största skivbolag om nya rättighetsavtal. I de förhandlingarna är nyckelfrågan hur stor ersättning som Spotify ska ge till skivbolagen och i förlängningen artisterna. Enligt källor med insyn i förhandlingarna, som bland annat Financial Times refererat, försöker Daniel Ek trycka ner ersättningen från dagens 58 procent av intäkterna till 52 procent.

Skivbolagens motbud för att gå med på sänkningen är bland annat kravet på att Daniel Ek helt eller i alla fall delvis ska stänga ner Spotifys gratistjänst. Det är ett scenario som Daniel Ek i det längsta vill undvika då gratistjänsten är den enskilt viktigaste inkörsporten för nya betalande användare. Nattens milstolpe ger honom förnyad ammunition i argumentationen mot skivbolagen.

Nu har han svart på vitt att den ursprungliga konverteringsmodellen från gratisanvändare till betalande verkligen fungerar. I natt förmedlade Daniel Ek själv vidare analytikern Rich Greenfields analys av Spotifys utveckling av antalet betalande användare sedan starten. Siffrorna talar sitt tydliga språk:

• 0 till 10 miljoner betalande användare tog 4 år.

• 10 till 20 miljoner betalande användare tog 13 månader.

• 20 till 30 miljoner betalande användare tog 9 månader.

• 30 till 40 miljoner betalande användare tog 6 månader.

• 40 till 50 miljoner betalande användare tog 5 månader.

Med dessa siffror på bordet kan Daniel Ek med en helt annan trovärdighet sälja in sitt case mot skivbolagen. Som grädde på moset blev också Snaps börsdebut igår en succé vilket krattar manegen för Spotifys länge emotsedda börsintroduktion. 

Hyffsad inledning på helgen för Daniel Ek.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel