Breakit - Efter brytningen med Avicii – Ash lanserar plattformen Self Made

Efter brytningen med Avicii – Ash lanserar plattformen Self Made

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
06 mar 2017, kl 07:55

Så ska Arash "Ash" Pournouri bryta ny mark i den digitala musikbranschen.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
06 mar 2017, kl 07:55

För allmänheten är han mest känd som världsstjärnan Aviciis tidigare manager. Men Arash "Ash" Pournouri är har också grundat tech-festivalen Symposium och byggt upp ett eget musikbolag.

Både Avicii samt Axwell och Ingrosso slutade under förra året att jobba med hans managementbolag At Night Management, efter att artisterna och Ash gemensamt valt att gå skilda vägar.

I dagsläget har bolaget lagt ned sin traditionella management-verksamhet. 

Samtidigt har At Night flaggat för att man ska bygga upp en ny typ av mediebolag, bland annat med en gala för influencers.

I musikbranschen spekuleras det därför om att musiken är ett avslutat kapitel för Arash "Ash" Pournouri. 

Så är det inte. 

”Musiken kommer vi aldrig att släppa, det är vår passion. Även om vi har avslutat vårt artistmanagement jobbar vi vidare med andra tillgångar”, säger Arash Pournouri till Breakit.

Nu presenteras en del av framtiden för bolaget.

I samarbete med bolag som Spotify, H&M och mediejätten Discovery lanserar At Night talangjakten ”Self Made”. 

Det hela ska mynna ut i ett klassikt Idol-liknande koncept i Kanal 5. 

Men där slutar likheterna med kioskvältarformatet skapat av den forne Spice Girls-managern Simon Fuller. 

Self Made är, förutom en talangjakt, en plattform som ska koppla ihop nya artister med deras fans. Det är en digital plattform som ska sätta strålkastarljuset på lovande artister i en tid då stjärnor skapas på internet, innan de sugs upp av storbolagen. 

”Vi är ingen Idol-kopia. Först och främst är Self made en plattform för talanger som har en ny syn på sitt artistskap. Vi bygger allt digitalt från grunden”, säger Arash Pournouri.

Arbetet med Self Made har pågått i ett år, som en startup inom At Night. Förutom Arash Pournouri har Louise Grandinson och Carl Vernersson ansvarat för projektet. 

Louise Grandinson har ett förflutet som chef för ekonomi och affärsutveckling på mobilspelsbolaget Mag Interactive.

”Jag började jobba med Ash i somras, då projektet fanns som idé. Nu är jag ansvarig för teamet som har initierat och utvecklat Self Made”, säger hon. 

Exakt hur den ”sociala talangplattformen” Self Made kommer att fungera är lite svårt att sätta fingret på. I centrum står en sajt, där lovande artister ska kunna synas inför sina framtida fans. I sin tur ska den kopplas ihop med existerande sociala plattformar. 

Istället för en jury är det publiken som röstar.

”Det är en demokratisk plattform, där fansen bestämmer”, säger Louise Grandinson.

Under tävlingen blir talangerna coachade "för att förädlas istället för att förändras". Denna coaching sker av Self Mades nätverk av samarbetspartners inom olika områden. 

Tanken är att skapa en möjlighet för talangerna att själva skapa virala succér. Arash Pournouri nämner världsstjärnor som Justin Bieber, Shawn Mendes och Zara Larsson som exempel på artister som byggt sin framgång på detta sätt.

Efter sex veckor av ”virala auditions” väljs 21 talanger ut. 12 av dem får sedan ta en större roll i tv-programmet som sänds i Kanal 5. 

När programserien avslutats ska den digitala plattformen leva kvar.

”Nu har vi fokus på Sverige, Norge och Danmark, som är vårt proof of concept. Men ambitionen är att skala upp plattformen globalt”, säger Arash Pournouri.

Vad tänker du om tv-programmet, ska ni hitta nästa Avicii?

”Det är en sångtävling, ingen dj-tävling. Så det blir ingen ny Avicii, snarare letar vi efter nästa Tove Lo. Målet är att hitta en artist som slår internationellt”, säger Arash Pournouri.

Varför behövs en ny talangjakt?

”Detta blir världens första internationella talangjakt och show. Det grundar sig i det enorma behov som kreatörer har att synas och slå igenom mediebruset”.

At Night har investerat ett betydande belopp i Self Made, en investering som ska hämtas hem genom den digitala plattformen. 

”Den blir i sig självt en plats som får relevant trafik för medieköpare. Vi får även intäkter från royalty-delen, partnerskap och tv-licensen”, säger Arash Pournouri.

Self Made blir därmed en pusslebit i hans vision om ett nytt mediebolag. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel