Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Storägaren avslöjar: Förlusttyngda Urb-it till börsen innan sommaren

Artikel bild
Urb-its tjänst levererar varor från butiker hem till dig.

Urb-it kan bli nästa techbolag att gå till börsen. Det uppger huvudägaren Lage Jonason.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Urb-it är ett av Stockholms mest omskrivna techbolag. Bolaget backas upp av en rad tunga finansmän som Erik Penser, Tommy Jacobson och Erik Mitteregger. 

Nu uppger Lage Jonason, en av Urb-its huvudägare, att bolaget förbereder en notering. 

”Urb-it har kommit mycket långt fram i sin teknikutveckling – nu är det dags att använda sig av börsen som finansieringskälla”, säger han i en intervju med Dagens Industri

Det ska enligt Dagens Industri ske redan innan sommaren. 

Lage Jonason menar att Urb-it har ”tagit sig förbi innovationsstadiet och har bevisat att tjänsten fungerat”.

Bolaget erbjuder möjligheten att en ”Urber” inom en timme levererar varor hem till kunden från fysiska butiker. Urb-it vill på så sätt bli ett sätt för den fysiska handeln att ta del av e-handelstrenden. 

För utomstående finns dock frågetecken kring bolaget. Enligt Breakits källor har Urb-it under en längre tid sökt nytt kapital från riskkapitalbolag, men misslyckats.

Hittills har företaget tagit in omkring 130 miljoner kronor i riskkapital. 2015 uppgick omsättningen till 343.000 kronor. Förlusten landade på närmare 30 miljoner kronor. 

Hur det ser ut för 2016 vet vi inte. Men av allt att döma fortsätter bolaget att göra av med pengar i snabb takt. 

På frågan om det inte är för tidigt att notera ett bolag som Urb-it svarar Lage Jonason såhär: 

”Tvärtom. Börsen har en viktig funktion när det gäller att slussa pengar från gårdagens, kanske stagnerande företag till nya innovationer. Den risk som alltid finns i nyföretagande måste dock uppvägas av en betydligt större potential. Och så tror jag verkligen är fallet när det gäller Urb-it”, säger Lage Jonason till Dagens Industri. 

I artikeln nämns följande datapunkter. 

• Urb-it finns i Stockholm, London och Paris. Sedan lanseringen för två år sedan har man levererat sammanlagt 15.000 produkter.

• Bolaget behöver 20.000 köp per månad för att vara operationellt lönsamt i en enskild stad.

2016 värderades det unga bolaget till nästan en halv miljard kronor.

Läs mer