Youtube lanserar ny betalapp – med klassiska tv-kanaler

Breakit - Youtube lanserar ny betalapp – med klassiska tv-kanaler
Susan Wojicki, vd på Youtube. Foto: Reed Saxon/AP/TT
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Världens största videoplattform satsar på traditionella tv-kanaler i den nya prenumerationstjänsten Youtube TV.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Google-ägda Youtube kommer att lansera Youtube TV, som är en app och en prenumerationstjänst för 35 dollar per månad, framgår det av en artikel av Recode.

I paketet kommer det att ingå kanaler från flera tv-nätverk och kabelnätverk. Appen väntas lanseras under våren.

Konceptet går ut på att prenumeranterna främst kommer att använda sina mobiler för att titta på tv. Tjänsten kommer också att bli tillgänglig för vanliga datorer och traditionella tv-apparater. Detta blir möjligt genom uppkoppling mot Googles Chromecast.

Kanalerna som erbjuds är ett slimmat utbud med material från till exempel Fox, ABC, CBS och NBC, tillsammans med material från några av deras kabelkanaler.

Appen kommer att skilja sig lite från konkurrenterna genom att den även kommer att erbjuda material från kabelnätverk som ägs av företag med egna sändningsnätverk. De kommer till exempel att erbjuda både ESPN och ABC, som båda ägs av Disney. Däremot kommer de inte att få något material från programoperatörer som har exklusivt material inom betal-tv, som Viacom, AMC eller Time Warner.

Prislappen, 35 dollar, motsvarande nästan 320 kronor per månad uppges ligga i linje med konkurrenterna, som till exempel AT&T som driver tjänsten DirectTV now.

En annan konkurrent är Hulu som är ett samarbete mellan Disney, 21st Century Fox, Comcast och Time Warner. De uppges lansera sitt eget tv-paket under våren, enligt Recode.

Läs fler artiklar
LÄS MER