Sök

Tillväxtboom för Automile: “Amerikanerna tycker att vi svenskar tänker för smått"

Automile

“Amerikanerna tycker att vi svenskar tänker för smått"

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Bilmätningstjänsten Automile ökade omsättningen till 33 miljoner kronor under 2016. Nu ska företaget expandera till Polen och Norge – och fortsätta anställa i hög takt. “Jag lägger nog 40 procent av min tid på rekrytering”, säger grundaren Jens Nylander.

Silicon Valley-baserade Automile har tagit fram en teknik för att samla in data från bilar om färdrutter och förarbeteende.

En typisk kund är ett mindre företag i byggbranschen som vill få ner bränsleförbrukningen i sin fordonsflotta. En annan typkund är ett bolag där de anställda använder sina privatbilar i tjänsten, där Automile kan automatisera rapportering av reseräkningar.

Under sommaren och hösten tog Automile in totalt 70 miljoner i riskkapital från en rad välrenommerade investerare.

Grundaren Jens Nylander beskriver fjolåret som “året då vi på allvar började skala upp bolaget”. Han säger att Automile omsatte 33 miljoner kronor under 2016 – en ökning med 267 procent från 2015.

Bolaget gjorde under 2016 en förlust på 20 miljoner kronor.

“Vi bränner en del men vi är fortfarande väldigt hälsosamma. Vi ska fortsätta göra stora investeringar under 2017 och siktar på att omsätta 80-90 miljoner kronor. Når vi det så är vi nästan kassaflödespositiva i slutet av året, förutsatt att vi inte anställer ny personal vilket vi nog i och för sig kommer att göra, så länge vi prioriterar tillväxt”, säger Jens Nylander.

Automile planerar nu att etablera sig i både Polen och Norge under 2017. Sedan tidigare finns bolaget i bland annat Sverige, USA, Tyskland och Frankrike.

Jens Nylander säger att bolaget brukar etablera lokal närvaro i ett land när Automile får över 500 kunder där.

“I Norge har vi redan nått över den tröskeln och där har vi redan anställt vår första säljare. Under andra kvartalet öppnar vi ett kontor i Oslo”, säger Jens Nylander.

Han berättar att bolaget under 2017 ska rekrytera en teknikchef och en produktchef, som ska arbeta i Palo Alto i Kalifornien tillsammans med grundaren själv.

Jens Nylander drev tidigare mp3-spelarbolaget Jens of Sweden och hörlursbolaget Jays – och säger att han har lärt sig mycket från den tiden vad gäller rekryteringar.

“När jag var ung ledare så ville jag ha stor kontroll över verksamheten, och styra mycket själv. Men när man blir äldre inser man att det är viktigt att ta in andra som hjälper en med att rekrytera. Jag brukar ta in duktiga konsulter som jobbar ihop med mig i tre månader, sätter upp incitamentsprogram och hittar rätt person till en befattning”, säger han och fortsätter:

“Den där hjälpen behövs. Jag lägger nog 40 procent av min tid på rekrytering, redan som det är. Det är ganska mycket, men det är det viktigaste man gör som vd”, säger Jens Nylander.

Som svensk entreprenör på plats i Silicon Valley märker han tydlig skillnad på hur amerikaner och svenskar driver bolag.

“Jag träffade en kille nere på gatan, som berättade att han drev en liten startup. Jag frågade vad han gjorde och han sa: ‘Jag bygger en konkurrent till Google Apps’. När jag undrade om han hade tagit in något kapital och svarade han: ‘Ja, vi har tagit in 60 miljoner dollar’”, berättar Jens Nylander och fortsätter:

“Det är rätt stor skillnad på hur stort man satsar. Amerikanerna tycker att vi svenskar tänker för smått, att vi borde ha större ambitioner. Men det är i alla fall enklare att tänka stort om man befinner sig i den här miljön, som jag gör. Det hade nog varit svårt för en svensk entreprenör i Stockholm att redan från start gå ut med en ambition om att utmana Google, till exempel”, säger han.

Läs mer