Rapparens app låter fans skicka sms direkt till musikstjärnor

Breakit - Rapparens app låter fans skicka sms direkt till musikstjärnor
Disruptive Multimedias medgrundare Nathan McCartney och Moors vd, Kerstin Cooley.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Disruptive Multimedia gör att artister och fans kan kommunicera med varandra direkt via en sms-kö. Nu går svenska Moor och stjärninvesteraren Ben Horowitz in med riskkapital.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

En liten men hängiven skara fans kan vara minst lika viktigt för en artists överlevnad som en masspublik. Det har rapparen och musikproducenten Ryan Leslie tagit fasta på när han skapat Disruptive Multimedia, DMM.

Om du är musiker: Tänk dig en välorganiserad adressbok där vartenda fan som köper dina album, går på dina konserter eller på andra sätt stödjer ditt kreativa arbete, finns med.

Artisten kan se var i världen fanskaran är störst, hur lyssnarna har bidragit med intäkter och direktkommunicera med dem via telefon eller mejl.  

“Ryan postade till exempel ett twitterinlägg med sitt telefonnummer och uppmanade fansen att kontakta honom direkt när som helst. När folk textar honom hamnar de i en realtidskö. Hittills har han tagit emot 36.000 sms”, säger DMM:s medgrundare Nathan McCartney när vi träffar honom i Stockholm.

Fansidor på Facebook, Instagram eller Twitter finns förvisso, men det är lätt att missa när en ny post läggs upp. Tanken med DMM är att kommunikationen är direkt.

Nathan McCartney ger några exempel på hur plattformen kan användas.

“Om Ryan Leslie var här i dag skulle han kunna se om han har några fans i Stockolm och i så fall kunna göra en show på egen hand för dem. Han skulle också kunna ta reda på vilka som är hans 25 största fans i San Francisco och bjuda in allihop till middag genom att skicka en inbjudan över sms”, säger han.

DMM tar nu in 850.000 dollar, alltså över 7 miljoner kronor, i riskkapital från bland annat det svenska riskkapitalbolaget Moor och stjärninvesteraren Ben Horowitz. Ben Horowitz är medgrundare till ett av Silicon Valleys hetaste riskkapitalbolag Andreessen Horowitz.

“Det här är en perfekt investering för oss. Konceptet tillåter artisterna att ta full kontroll över kontakten med fansen men även över sitt eget innehåll och användardata. Det här teamet har kraften att verkligen förvandla branschen", säger Kerstin Cooley, vd för Moor.

Några av artisterna som är knutna till Disruptive Multimedia är i dagsläget 50 Cent, Lil Wayne, Nipsey Hussle och och Talib Kweli. Men plattformen ska inte bara vara tillgänglig för musikartister - ambitionen är att till exempel idrottstjärnor och politiker också ska kunna interagera med sina fans.

“Unika upplevelser är ju vad folk vill ha. Samtidigt får artisterna möjlighet att interagera med och tacka de människor som gör det möjligt för dem att leva på sin dröm”, säger Nathan McCartney.

I nuläget har Disruptive Multimedia 120.000 olika telefonnummer i systemet och totalt har det skickats över 1.2 miljoner sms mellan artister och fans.

Bolaget har en väntelista med 550 artister som vill ansluta sig till plattformen, enligt Nathan McCartney. Tjänsten finns just nu bara tillgänglig som betaversion för iOS men kommer att släppas i fullskalig version både för iOS och Android framöver.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel