Klarna lanserar betalning med enda ett klick på Mitt Klarna

Breakit - Klarna lanserar betalning med enda ett klick på Mitt Klarna
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. FOTO: Pressbild.
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Finanstechbolaget vill få dig att sluta logga in på banken när du betalar fakturor.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det går sedan tidigare att beställa prylar på nätet med ett klick i Klarnas betalsystem Checkout, som används av en mängd stora e-handlare i Norden.

Nu ska det även gå att betala fakturorna med ett klick. För att göra det måste dock kunden först logga in med bank-id på Klarnas sajt Mitt Klarna.

“Den här lanseringen är i princip lika stor som när vi lanserade Checkout. Du slipper logga in på banken och knappa in OCR-nummer och allt det där. Det blir en otroligt mycket bättre upplevelse för användaren ”, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

Han beskriver Mitt Klarna som en succé. Tjänsten har enligt betalbolaget nästan 1 miljon unika användare sedan start, varav 359.000 har använt den senaste månaden.

Sebastian Siemiatkowski säger att Klarna skulle kunna ta bort ytterligare ett steg för slutkunden, genom att bara dra pengarna från kontot i stället för att användaren loggar in och klickar på "betala"-knappen.

“Vi har frågat oss om det inte vore ännu smidigare. Det kommer säkert att finnas en viss grupp som vill ha det så. Men vi tror att de flesta vill känna att de har lite mer kontroll över när de betalar fakturor”, säger Klarna-vd:n.

Mitt Klarna-fakturor som inte kräver att kunden loggar in på sin bank för att betala blir i praktiken en konkurrent till bankernas egen e-fakturalösning. Detta i och med att den del av betalprocessen där banken är inblandad plockas bort.

Det kan också tolkas som ett sätt för Klarna att komma närmare slutanvändaren och kapa åt sig en del av den personliga relation som bankerna har med sina kunder. En mer välvillig tolkning är att bolaget helt enkelt vill göra det enklare för folk att betala och handla digitalt.

Samtidigt som betalbolaget lanserar nya tjänster och expanderar i USA har en rad nya konkurrenter dykt upp på hemmaplan. Senast i raden är den stora betalkoncernen Bambora som riskkapitaljätten Nordic Capital lanserade i dagarna.

Sebastian Siemiatkowski verkar än så länge ta det med ro.

“En del aktörer verkar inte riktigt ha förstått att det har varit tuff konkurrens i många år på betalmarknaden. Om du frågar handlarna säger de förstås att de gärna skulle se ett lägre pris men jag tror inte de påstår att det saknas konkurrens. Att det har gått bra för Klarna innebär inte att det finns en jättemarknad för en lågprisaktör att bara kliva in på”

Läs fler artiklar
LÄS MER