Sök

Studentvikarie hjälper skolor med lärarbristen – nu växer tjänsten kraftigt

Studentvikarie

Studentvikarie firade i veckan att man fått in 1000 vikarier. Till höger medgrundaren Kristoffer Persson.Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

“Det är lite svårt att greppa att vi vuxit så mycket”, säger Studentvikaries medgrundare Kristoffer Persson.

Idén till Studentvikarie fick Kristoffer Persson och Gustav Bild när de studerade industriell ekonomi på Chalmers och hoppade in som lärarvikarier.

Våren 2015 lanserade de sin plattform som förser skolor med vikarier. Genom några klick kan högstadie- eller gymnasieskolor hitta en vikarie när den ordinarie läraren blir sjuk. Studentvikarierna som är anknutna till tjänsten får i sin tur en notis när en ledig tid dyker upp.

Något som det visade sig finnas stor efterfrågan på.

Redan första året omsatte bolaget över 7 miljoner och gjorde en vinst på en miljon.

Förra året ökade omsättningen till hela 24 miljoner kronor och bolaget gjorde då en vinst på en halv miljon.  

“I veckan skrev den tusende studenten på ett avtal med oss. När vi startade för två år sedan hade vi 30-40 vikarier. Det är lite svårt att greppa att vi vuxit så”, säger Kristofer Persson.

Att vinsten minskade förra året beror enligt honom på att de satsat mycket på teknikutveckling och på tillväxt under året.

“Vi är stolta över att vi klarat att växa så pass med eget kapital och samtidigt gjort ett positivt resultat”, säger han.

Totalt är 250 skolor nu anslutna till appen, främst i Malmö, Lund, Göteborg och Stockholm.

Vad beror er framgång på?

“Vår idé är stark, och ganska enkel. Vi jobbar hårt, tror på det vi gör och funderar inte för mycket på strategi. Vi har heller aldrig varit rädda för att anställa eftersom vi vill ligga i teknisk framkant”.

Idag har bolaget 15 anställda på huvudkontoret i Göteborg (utöver studentvikarierna som också är anställda av bolaget).

Under 2016 har de i snitt anställt en person i månaden. En tredjedel sysslar med utveckling, en annan jobbar mot vikarierna och en tredje mot skolorna.

Vilka är era främsta konkurrenter?

“På studentsidan handlar det om andra extrajobb. De stora studentbemanningsbolagen rycker i samma målgrupp”.

“Gentemot skolorna är vår största konkurrent inställda lektioner. En stor del av lektionerna ställs fortfarande in, alternativt att lärare hoppar in för varandra och får en ohållbar arbetssituation. Vi jobbar mycket med att prata med skolorna om hur vi kan förbättra för lärarna”, säger Kristoffer Persson.

Hittills har bolaget vuxit utan att ta in externt kapital (bortsett från en investering på 100.000 kronor första året).

“Just nu ser vi en stor styrka i att växa så som vi gör. Vi vet inte om vi skulle kunna hantera en snabbare tillväxt. Vi jobbar med människor, man får inte glömma bort den personliga upplevelsen”, säger han.

Läs mer