Sök

Karusell ska sätta fart på Instagrams försäljning

InstagramNextdoor

FOTO: Boris Roessler TT/AP

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Breakit sammanfattar några av morgonens viktigaste nyheterna från techindustrin.

Nytt format lockar annonsörer till Instagram

Det sociala nätverket Instagram lanserar ett nytt annonsformat som gör det möjligt för annonsörerna att publicera egna länkar i bildflödet på Instagram, uppger Financial Times.

Instagram kallar det nya formatet för ”karusellannonser” där annonsörerna kan snurra flera budskap i samma bildexponering och dessutom infoga en länkknapp där kunden kan klicka sig vidare till exempelvis en kampanjsajt.

Innovationen har länge efterfrågats från annonsörshåll och väntas sätta turbofart på Instagrams försäljning som hittills varit blygsam.

 

Lyxigt förlustbolag värderas till över 8 miljarder

Den exklusiva modesajten Farfetch får in över 800 Mkr i riskkapital bland annat från den ryske investeraren Yuri Milner som också är storägare i Facebook, uppger Techcrunch.

Farfetch säljer kläder på nätet åt mindre boutiquer och har funnits i sex år. Verksamheten går fortfarande med förlust men värderas ändå till över 8 miljarder kronor i transaktionen.

Den höga värderingen väcker frågor och bland annat den ansedda affärstidningen Financial Times drar paralleller till de upptrissade värderingarna i Silicon Valley. 

Investerarna flockas runt Nextdoor

Granntjänsten Nextdoor har bivit extremt populär i USA och nu får bolaget in nästan 1 miljard kronor i riskkapital från de nya investerarna Redpoint och Insight Ventures, uppger Venturebeat.

Nextdoor värderas i transaktionen till motsvarande 9,1 miljarder kronor trots att bolaget i princip saknar intäkter. Tjänsten kopplar samman  hela 35 procent av alla stadsdelar och grannskap i USA. Engagemanget bland användarna är dessutom mycket stort, minst en gång i veckan loggar 63 procent av användarna in på tjänsten.

Läs mer