10 appar och digitala verktyg du behöver för att få din startup att växa

Breakit - 10 appar och digitala verktyg du behöver för att få din startup att växa
Foto: Istockphotos.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Är din organisation lika modern som produkten du säljer? Här är verktygen du behöver för att ditt bolag ska ta nästa steg och växa.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Det finns hur många företag som helst där ute som säger sig kunna förbättra vardagen för ditt bolag. Men vilka är egentligen värda att testa? Och vilka hjälper ditt företag att växa? Breakit går här igenom ett gäng appar och tjänster som kan vara något för dig och din startup. 

Trello – “Att göra”-listan som styr upp din vardag

Alla som är med i det första skedet av ett bolag har oftast ungefär en miljon grejer att göra. Då är det lätt hänt att alla springer runt och jobbar lite på allt, utan att något egentligen blir gjort. Här kan verktyg som Trello underlätta arbetsplaneringen – och även arbetsledandet – rejält. Alla får snabbt en överblick över vad en själv och alla andra jobbar med just nu.

Gillar man inte upplägget i Trello kan det även vara värt att kolla in Asana, som startats av Facebook-grundaren Dustin Moskovitz, svenska Projectplace eller Microsoft-ägda Wunderlist.

Sparta – verktyget som ska belöna bra beteende

Den svenska företagstjänsten Sparta började egentligen som verktyg för att få säljare att prestera bättre. Nu har bolaget breddat sin produkt och beskriver sig istället som ett rent motivationsverktyg. Tanken är att man, genom olika tävlingar, ska belöna allt beteende inom företag som man tror bidrar till positiv utveckling. Det kan exempelvis handla om en så enkel sak som att komma i tid till jobbet eller boka flest möten.

Ett bra tillskott för att bygga både kultur och produktivitet.

Winningtemp – håll koll på hur dina anställda mår

Här är ytterligare en svensk digital tjänst med fokus på de anställda. Tanken med Winningtemp är att medarbetarna ska ge kontinuerlig feedback på hur de utvecklas och mår, istället för att man har ett utvecklingssamtal en gång om året. De anställda får pushnotiser och bes om att svara på frågor i appen. Sedan presenteras aggregerad data för arbetsgivaren i realtid.

Google Suite – det allra nödvändigaste för alla

Det är svårt att komma undan hur bra det här egentligen är. Mejl, kalender, textdokument, kalkylblad och presenationer - allt i en form där man dessutom kan samarbeta och dela arbetet med varandra.

Med det sagt så är delar av Google Suite inte lika välfungerande som exempelvis Microsofts officepaket, men för den som bara behöver göra grundläggande saker i de olika delarna räcker det gott och väl. Kombinerat med delningsfunktionaliteten är det få som slår Google på fingrarna.

Slack och Hipchat – kommunicera inom teamet

Få saker känns bättre än när man kan sitta med noll olästa mejl i inkorgen. För många är det dock mycket sällsynt. Det kan snarare vara 100-tals olästa mejl. Ofta är en hel del av mejlen från ens närmaste medarbetare som följer upp olika projekt eller bara kollar om någon köpt kaffe den här veckan. I sådana lägen kan det vara bra att skilja på den interna kommunikationen och den externa.

På Breakit använder vi Slack för detta, men konkurrenten Hipchat funkar på ungefär samma sätt. Istället för att gamla mejltrådar om olika projekt ska hamna längst ned i mejlkorgen kan man med dessa verktyg enkelt hålla koll på både små och stora saker inom företaget. På Breakit har vi exempelvis egna kanaler för How to, våra helgintervjuer och mina personliga favoriter – skvallertråden och tramstråden.

Salesbox – kundhantering för små bolag

Om du är ett av många företag som riktar din produkt mot andra företagare kommer du förr eller senare att behöva anställa säljare som kan kränga produkten åt dig. Det finns hur många CRM-system – eller kundhanteringssystem – som helst i världen. Den amerikanska jätten Salesforce lyfts ofta fram som ett av världens främsta säljsystem men här finns även en svensk uppstickare: Salesbox.

Det svenska bolagets ingång är att man riktar sig framförallt till småföretagare istället för att göra skräddarsydda lösningar för gigantiska koncerner.

Kalenderapparna – ett myller av likheter

Som grundare, eller bara en av de första anställda på ett nytt bolag, är din tid viktig. Det finns hur många appar som helst som säger sig revolutionera kalendern på olika sätt och göra det enklare att hålla koll på allt man har inbokat. Det här är inte så mycket en fråga om samarbete och organisation som personlig tidshantering men det är – som investerarna så ofta påminner oss om – individerna som gör bolaget.

På den här punkten låter vi det vara upp till varje enskild person att välja den app som passar bäst för dem (delvis för att apparna också ofta är ganska lika). Ett par som kan vara värda att kolla in – förutom Outlook och Googles kalender – är svenska Simpliday och betalappen Fantastical 2. Den senare har listats som bästa kalenderapp av bland annat Digital trends och Lifehacker.

En intressant nytänkande koncept att kolla in är One view. Istället för att växla mellan olika vyer som “månad” eller “vecka”, låter One view dig zooma ut och inn i kalendern för att se olika tidsspann.

X.ai – roboten som bokar möten åt dig

Har man precis dragit i gång en startup vill man förmodligen inte lägga en massa pengar på en sekreterare. Samtidigt är ens kalender ofta fullare än någonsin tidigare. Amerikanska X.ai har löst problemet genom en intelligent mötesbokare. Istället för att själv gå igenom din kalender och se när det passar låter man bara den virtuella assistenten Amy Ingram sköta logistiken. Jag använder den själv och har än så länge inga dubbelbokningar.

Boomerang – så du slipper glömma bort viktiga mejl

Här på Breakit får vi allt fler tips på saker vi borde skriva om (mejla gärna till tips@breakit.se om du vet något vi borde uppmärksamma) och stundtals kan det vara fullständigt kaos i inkorgen. Boomerang är en tjänst som framförallt låter dig schemalägga dina mejl, så du vet att dina meddelanden kommer fram när folk är framför datorn. Programmet – som är ett tillägg till Gmail – låter dig även “boomeranga” dina mejlkonversationer. Om du har ett mejl du inte får glömma kan du be tjänsten om att slunga mejltråden till toppen av inkorgen igen vid en given tidpunkt, till exempel efter det där lunchmötet som du måste fokusera på just nu.

Cam Card – gå aldrig miste om livsviktig kontaktinfo

Meetups, demodagar, mässor och konferenser. Som startupgrundare kan det ibland bli så att man hänger mer ute på branschevent än man är på kontoret – vilket vissa entreprenörer inte rekommenderar. Men ibland måste man faktiskt ut och ragga investerare eller potentiella samarbetspartners. Då kan antalet främmande visitkort i plånboken öka dramatiskt på bara några timmar. Istället för att manuellt skriva in alla kontaktuppgifter i adressboken efteråt kan man enkelt skanna visitkorten med appen Camcard.

Men skaffa inte för många!

Det sista tipset på listan går egentligen emot hela syftet med listan – våga radera appar. En fälla man kan gå i är att helt enkelt ha för många verktyg. Istället för att faktiskt jobba sitter man bara och tittar på sina produktivitetsverktyg hela dagarna. Själv sitter jag mest och stirrar på webtrafikverktygen Google analytics och Gosquared hela dagarna för att försöka utröna vilka artiklar läsarna gillar och varför.

Ett viktigt grepp är att ta reda på vilka tjänster och verktyg som fungerar bra för att lyfta just ditt företag.

Har vi missat något? Mejla oss gärna på tips@breakit.se.

P.S. Det finns också en rad verktyg för smidigare administration, bokföring och fakturering. Men den djungeln förtjänar en egen guide.

Läs fler artiklar
LÄS MER