Sök

Kry-grundaren: "Jag fick rådet att springa så fort jag kunde åt andra hållet"

KrySjukvårdvårdcentral

Josefin Landgård, medgrundare av Kry. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Josefin Landgård bytte livet som freerideåkare i Alperna mot ett som medgrundare av digitala vårdcentralen Kry. Nu berättar hon hur patienten kommer ha makten inom framtidens vård.

“Men skärp dig, Josefin. Nu kör vi!”

Josefin Landgård sitter i huset hemma i Verbier i schweiziska Alperna med telefonen mot örat. Johannes Schildt, väntar otåligt på svar i andra änden.

Hon har två alternativ. Ett: Stanna kvar i alperna och bli freerideåkare på heltid. Två: åka hem till Sverige igen och starta ytterligare ett bolag.

Ska hon leva livet i pudersnön eller förändra den svenska sjukvården?

“Det är klart vi kör”, svarar Josefin Landgård till slut.

Bara veckor efter telefonsamtalet har hon packat ned livet i väskor, vinkat av sin nyblivna pojkvän och startat upp den digitala vårdtjänsten Kry. Då tog sig även an rollen som vd.

Själva tjänsten lanserades 2015. Då var Breakits Olle Aronsson en av de första som testade den. Tjänsten fungerar egentligen i princip som ett besök vid en vanlig vårdcentral – fast utan att patienten behöver lämna hemmet. Istället sitter man framför datorn och chattar med läkaren, eller har ett videosamtal.

Det kostar dock att slå sig fram i en så trögrörlig bransch som vården. Bolaget grundades 2014 och i somras tog bolaget in 60 miljoner kronor i riskkapital för att finansiera utvecklingen. Innan dess hade grundarna finansierat bolaget själva tillsammans med ett fåtal affärsänglar. Pengarna kommer framförallt från medgrundaren Fredrik Jung-Abbou som tidigare även varit med och startat lånetjänsten Lendo.

När Breakit pratar med Josefin Landgård är hon nere i Schweiz på föräldraledighet med barn nummer två.

Vad var det som gjorde att du att hoppade på Kry?

“Jag kände starkt för idén. Vi hade klurat på det här med tillgängligheten i vården. Fredrik (Jung-Abbou reds. anm.) mest av alla. Det är otroligt roligt att kunna jobba med något man tror på. Jag var vd på Glossybox i Sverige ett tag och höll på att dö för att det kändes så meningslöst.”

Glossybox är ett företag som låter personer prenumerera på skönhetsprodukter. Varje månad skickar bolaget ut nya lådor till sina kunder.

“Det är inget fel på att jobba med skönhet men det förändrar inte världen direkt. Det är otroligt inspirerande att jobba med Kry”, säger Josefin Landgård.

Hon berättar även att hon inspirerats mycket av Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon.

“Jag känner Martin och Daniel och kan verkligen relatera till vad de har mött. Det som de har gjort med musik vill vi göra med vård. Vi vill ändra en bransch. När man ser på nära håll vad de lyckats med blir man väldigt inspirerad”, säger hon.

Alla var dock inte lika optimistiska som hon själv var. Både vänner och affärskontakter rekommenderade henne att lägga ned innan Kry ens hade kommit igång.

“En kompis gav mig rådet: ‘spring så fort du kan åt andra hållet. Det där kommer inte gå’. Men vi har ett bra team som ger varandra energi och peppar varandra. Då kan man gå tillbaka till jobbet och skratta åt allt det negativa man får höra”, säger hon.

Idag funkar Kry som en digital vårdcentral där patienter har videomöten med läkare som reder ut deras besvär på distans.

Nu har Kry 70.000 användare och finns i Sverige, Norge och Spanien. Idag görs 97 procent av läkarbesöken i mobilen. Flytten från datorn till mobilen har gått extremt fort. Josefin Landgård menar dock att även den större flytten, från vanliga vårdcentraler till digital möten, kommer att gå i ett rasande tempo.

Redan om fem år tror hon att majoriteten av svenska besök på vårdcentraler kommer att ske digitalt. Idag görs 15 miljoner sådana besök per år, enligt Josefin Landgård.

“Det kommer fortfarande finnas vissa saker, som till exempel att gipsa armen som kanske måste utföras på plats. Det tar nog lite tid innan man kan 3D-printa sitt gips”, säger hon lite skämtsamt.

Hon menar dock att en hel del av de tester som görs kan utföras i hemmet med modern teknik.

“Jag tror att det kommer finnas mycket hemmatester och att man kommer jobba mycket mer preventativt med sjukvård, alltså med tester som screenar och ger indikationer tillsammans med sensorer som man bär. Men ett exempel är att vi tänker att man tex inom kort ska kunna köpa ett halsflusstest på 7eleven och få recept levererat kort därefter, säger Josefin Landgård.

Hon menar att digitaliseringen även kan förändra livet i grunden för folk med kroniska besvär. De ska kunna slippa gå till läkaren för regelbundna kontroller.

“Jag brukar kalla det att vården blir 'on-demand'. Patienten får själv bestämma hur, när och av vem man vill få sin vård av. Det finns redan nu i landstingens strategidokument att fler patienter ska behandlas utanför sjukhusen och i förlängningen kommer vården flytta allt längre våra hem med digitaliseringens hjälp”, säger hon.

På längre sikt hoppas hon att man kan röra sig bort från lokala vårdmarknader.

“Digitala verktyg kan göra att man får en global sjukvård istället för att man går till sin närmaste vårdcentral som remitterar till det närmaste sjukhuset. Såklart kommer det även finnas lokala vårdinstanser men vårdkedjorna kommer se helt annorlunda ut med digital och fysisk vård beroende på vad som är optimalt för patienten. Vi kommer också få en ökad transparens som följd av digitaliseringen och jag som patient kan ta reda på vilken kirurg eller onkolog som är bäst på just mitt tillstånd ”, säger Josefin Landgård.

Summan av allt ihop, blir enligt Josefin Landgård, att makten flyttas.

“Det senaste seklet har läkaren haft all makt och patienten får buga och säga tack. Idag blir man hänvisad till den behandling sjukvården har lagt upp men som inte är anpassad till individerna. De digitala verktygen och valfriheten kommer möjliggöra att patienten tar makten”, säger hon.

Läs mer