Widespace lånar mer – tar in 33 miljoner

Breakit - Widespace lånar mer – tar in 33 miljoner
Patrik Fagerlund, vd på Widespace. Foto: Sara Lindh.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Widespace försöker bli lönsamt och vill ställa om från annonssäljare till teknikbolag. Nu tar företaget in 33 miljoner kronor genom ett konvertibellån, visar nya dokument.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Stockholmsbolaget Widespace säljer annonser i mobilen. Bolaget har nyligen tagit sig igenom ett turbulent 2016, som inleddes med att Widespace fick in 147 miljoner i riskkapital för att satsa på den amerikanska marknaden.

Under sommaren tvingades man dock skrota USA-satsningen och varsla var åttonde anställd, på grund av stora förluster. Samtidigt meddelade ledningen att Widespace ska ställa om för att bli mer av teknikbolag och mindre av ett säljbolag.

Mot slutet av året lyckades bolaget vända trenden och visa svarta siffror i november och december.

Nu visar dokument från Bolagsverket att Widespace har tagit in mer pengar från investerare. Genom ett så kallat konvertibellån, alltså ett lån som kan omvandlas till aktier senare, har bolaget fått in 33 miljoner kronor.

“Vi såg en möjlighet att ta in mer pengar. I det skiftet vi håller på med passar det utmärkt. Vi går i full fart mot teknologispåret”, säger Patrik Fagerlund, vd och medgrundare av Widespace.

Hittills har bolaget framförallt utvecklat sin tekniska plattform för internt bruk men tanken är nu att sälja den vidare. Tidigare har man bedrivit en mer traditionell försäljning av digitala mobilannonser.

“Programmatiska annonser i mobilen utgör bara 10-15 procent av all annonsering, samtidigt som användandet ligger på 60-70 procent. Det är ett hål på marknaden som inte kan bestå. Där har vi en bra lösning”, säger Patrik Fagerlund.

På frågan om bolaget kommer fortsätta drivas med lönsamhet på kort sikt vill han dock inte ge något tydligt svar.

“Vi är ett bolag som levererar teknologi för marknaden och vi fokuserar på det. Självklart är vår avsikt att bli ett lönsamt bolag”, säger han.

Kommer lönsamhet att prioriteras på kort sikt?
“Vi har det i åtanke hela tiden.”

Mer exakt vad pengarna ska användas till vill han inte uttala sig om.

Av dokumenten framgår inte vem som skjutit till nytt kapital. Bolaget har dock tidigare fått in kapital från bland annat Industrifonden och riskkapitalbolaget Northzone.

Under 2015 omsatte Widespace 354 miljoner kronor och gjorde en förlust på 94 miljoner kronor.

Läs mer om Widespaces problem i somras och höstens omställning.

Läs fler artiklar
LÄS MER