Sök

Därför är nya Wrapp tio gånger mer intressant än det gamla

Wrapp

FOTO: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Efter ha tagit in 150 miljoner kronor i riskkapital, floppat i USA och flyttat hem till Sverige har marknadsföringsbolaget Wrapp till slut smyglanserat sin nya tjänst. Den ser betydligt mer spännande ut än originalidén.

Ett av ämnena vi ägnar mest tid åt i senaste Breakits podcast är Wrapp - det svenska prestigeprojektet som blev kopierat av Rocket Internet, misslyckades med digitala presentkort och nu gör ett nytt försök med en ny affärsmodell.

Jag ska inte dra bakgrunden en gång till. Ni som vill läsa om Wrapps resa fram tills nu kan göra det här.

Tanken bakom bolagets nya app är att vi konsumenter sitter på en stor mängd data som vi kan utnyttja för att få bättre service och billigare varor. Problemet, enligt Wrapp, är att den här informationen går till spillo.

Ett exempel: Föreställ dig en man som köper kläder för 1.000 kronor i månaden. Hans plånbok är full av kundkort från olika butikskedjor och hans mejlbox spammas varje vecka av erbjudanden från H&M, Brothers och Nelly.

Eftersom ingen av klädkedjorna känner till hans totala klädbudget, utan bara den del som de själva tar del av, blir lojalitetserbjudandena ofta ganska små och kunden tycker inte att det är värt att ta del av dem.

Dessutom är det rätt jobbigt med alla mejl och klubbkort.

Wrapps idé går ut på att handlare i varje kategori får tävla om kundgrupper som "kvinnor som går på restaurang för 500 kronor i veckan" eller "män som flyger för 5.000 kronor i månaden".

Handlarna lägger bud på kundgrupperna, där "budet" är det bästa erbjudandet rent ekonomiskt. Det visas överst i appen och kan förmodas vara det som kunden oftast klickar på.

När jag träffade Wrapp-grundaren Hjalmar Winbladh i höstas beskrev han det som "ett Google för fysiska butiker" och syftade på budgivningsprocessen i sökordsannonsering.

Jag är personligen väldigt lockad av den här idén eftersom den, åtminstone i teorin, ger konsumenten koll på sin egen data och makt att utnyttja den. I varje fall jag föredrar den modellen alla dagar i veckan jämfört med att Facebook och Google samlar in data om mig som tredje part använder för att få mig att köpa saker.

Med det sagt är det förstås (som vanligt med startups) hög risk att projektet misslyckas. Att få med handlarna på tåget, få bankerna att koppla alla kundernas kort till appen (än så länge funkar bara Wrapps eget kort) och få användarna att fatta galoppet är en väldigt stor utmaning.

Jag har anmält mig som testanvändare och återkommer när det finns Wrapp-nyheter. Vad tycker ni själva om modellen? Lyssna på vår diskussion i podden och kommentera gärna nedan.

Läs mer