Sök

Loppi-grundarnas nya bolag Influact sätter betyg på influencerstjärnor

Influact

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Deras mediesajt för kvinnor med barn går som tåget. Nu ska Katarina Bergegård och Charlotta Wågert rensa upp i influencerträsket.


2009 grundade Katarina Bergegård och Charlotta Wågert sitt bolag Loppi. Då var det en köp-och-säljsajt som skulle utmana Blocket och Tradera.

”Det visade sig bli för tufft, trots att vi är väldigt envisa”, säger Katarina Bergegård.

De gjorde en helomvändning.

Fyra år senare skruvade duon om Loppi till ett onlinebaserat mediebolag hårt nischat mot kvinnor i åldern 20-45 år, som även är föräldrar. 

Det visade sig att nya Loppi träffade rätt.

2015 dubblerades omsättningen till 13,1 miljoner kronor. I fjol landade intäkterna på 18,3 miljoner kronor, med ett resultat strax under en miljon kronor. 

Loppi-gruppen består i dag av sajter, bloggnätverk och en så kallad cash-back-sajt som ger konsumenterna rabatter hos Loppis partners. Totalt genererar nätverket 2 miljoner sidvisningar per vecka, enligt egen uppgift.

Nu är det dags för nästa kliv i Katarina Bergegårds och Charlotta Wågerts entreprenörsresa. 

Duon slår sina påsar ihop med syskonen Katri och Jan Lindgren. De driver i dagsläget affiliateplattformen Blogfame, som enligt egen uppgift har 60.000 influencers och ett hundratal anslutna kunder. 

Tillsammans lanserar kvartetten nu Influact. Likt andra influencerplattformar, exempelvis Tourn, ska Influact koppla ihop annonsörer med personer som är stora i sociala medier som Instagram och Youtube. 

Annonsören ska via plattformen kunna hitta rätt influencers, se priset, köpa kampanjer och även dag för dag få rapporter över vilket engagemang som skapas. 

”Många annonsörer har ofta 10-15 influencers i sina kampanjer. Att få allt på ett bräde och dagligen kunna följa räckvidden har vi inte sett någon annan som matchar”, säger Katarina Bergegård.

En twist i Influacts plattform är att parterna kan betygsätta varandra efter att kampanjen är genomfört. En bra och proffsig influencer kan därmed få ett högt betyg, medan de som inte presterar kan sänkas.

På samma sätt får influencern betygsätta kunden. Betygen blir sedan synkliga för båda parter i systemet.

”Det är precis som det fungerar hos Uber och Airbnb. För alla influencers som är proffsiga och gör bra ifrån sig kommer det inte att vara något problem att bli betygsatt”. 

Influact, som ägs till 50 procent av Loppi och till 50 procent av Adviral (bolaget bakom Blogfame), ska tjäna pengar på en månadsavgift som annonsörer får betala för tillgång till verktyget.

På det läggs även en förmedlingsprovision, som i dagsläget inte är helt spikad. Vanligen tar mediebyråer, den traditionella mellanhandel vid reklamköp, omkring 6 procent i provision. 

Grundidén bakom plattformen är att medieköp hos profiler i sociala medier fortfarande är en relativt luddig process. 

”Vi som har jobbat länge med bloggare och influencers har saknat en plattform som denna. Det är fortfarande en omogen nisch. Nu kör vi”, säger Katarina Bergegård.

Läs mer