Sök

Donna Hanafi lämnar Tictail efter bara ett år – blir tillväxtchef på Greta.io

TictailGretaPå nytt jobb

Donna Hanafi blir marknads- och tillväxtchef på Greta. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Donna Hanafi blir ny marknads- och tillväxtchef på bolaget: “Jag kunde inte hålla mig längre”.

För drygt ett år sedan gick hon från omröstningsappen Mentimeter till e-handelsplattformen Tictail.

Nu har hon lämnat Tictail för att istället börja som marknads- och tillväxtchef på Stockholms-baserade startupen Greta.io.

Bolaget har utvecklat en ny typ av teknik för att routa data på internet, som bland annat hjälper företag att ge sina kunder en bättre upplevelse bland annat genom att innehåll som bilder och video går snabbare att ladda. Sajter kan med tekniken också bättre hantera tillfällen då de får in stora mängder trafik samtidigt.

“Jag har varit rådgivare åt dem de senaste 1,5 åren och följt dem nära. Jag har hela tiden tyckt att de har varit ett spännande bolag och ett fantastiskt team. Nu var rätt tidpunkt för mig att gå in i bolaget”, säger hon.

Vad var det som gjorde att just nu var rätt tidpunkt?

“Det passade både Greta och mig väldigt bra. Jag kunde inte hålla mig längre, med tanke på all information jag har om dem och om vad det kan bli”.

“Tictail har varit en fantastiskt plats för mig att jobba på, jag har aldrig lärt mig så mycket på så kort tid. Jag tror verkligen på människorna på bolaget så det var tufft att lämna dem. Men jag har också fått mycket stöd från grundarna i mitt beslut. Det här var en chans jag inte ville missa”, säger hon.

Vad har Greta på gång?

“Jag vill inte avslöja så mycket än, men det kommer synas väldigt, väldigt snart. Om en väldigt snar framtid kommer vi kunna berätta ganska mycket mer. Jag förstod också mer när jag jobbade med produkt på Tictail vilken påverkan Gretas teknik kommer kunna ha på användarupplevelser. Gretas teknik kommer att förändra internet och världen".

Greta bildades 2015 av Anna Ottosson, Victor Ginsburg Müller och Dennis Mårtensson och tog strax efter start in 2 miljoner kronor i kapital från tio olika affärsänglar. Bland investerarna finns kända namn som TAT-grundare Hampus Jakobsson, Videoplaza-grundaren Alfred Ruth och Sophia Bendz på Atomico.

I augusti i år kunde Breakit avslöja att bolaget tagit in ytterligare 9 miljoner kronor bland annat från Berlin-baserade riskkapitalbolaget Blue Yard Capital.

Läs mer