Digitalisera din B2B-försäljning och gör det enklare för kunden att köpa

Breakit - Digitalisera din B2B-försäljning och gör det enklare för kunden att köpa

Det är inte bara e-handlare som kan jobba med digital försäljning. Nu växer trenden att företag inom B2B börjar digitalisera sin försäljning. Så här fungerar det.

För företag som säljer till konsumenter är det idag självklart att göra det på nätet. Skor, mat, hemelektronik – allt säljs online. E-handeln förenklar vardagen för konsumenter och ökar för varje år. Hela 89 procent av befolkningen i Norden handlade på internet förra året, enligt statistik från PostNord.

Traditionella affärer

Men för företag som verkar inom B2B (business to business) har det hittills varit mer ovanligt att sälja och ta betalt på nätet. I stället ringer och skickar man bokningsbekräftelser via e-post, eller jobbar med andra omständliga processer.

”Många håller fast vid det traditionella sättet att göra affärer. Kunderna beställer via telefon och företaget tänker att man på så sätt bygger en bättre relation. Men egentligen är det bara ett ganska stökigt sätt för kunden att köpa”, säger Mikael Anstrin som är Head of Retail på Collector Bank, som nu nischar sig ännu mer mot B2B-företag som vill digitalisera sin försäljning.

"Borde vara enklare"

Han menar att många företag står inför en utvecklings- och utbildningsresa de närmaste åren. Här gäller det att se över säljprocesser och vad som krävs för att bli kund. Behöver kunden ringa eller går det att enkelt registrera sig och köpa online?

"Processen att bli kund är något som skiljer sig mycket mellan bolag. Med dagens möjligheter att samla in data effektivt borde det vara mycket enklare att bli kund än det många gånger är".

Går snabbt framåt

Att utvecklingen hittills har gått långsamt beror på flera saker. Analysföretaget Forrester listar tre: dels efterfrågar kunderna en lika bra användarupplevelse inom B2B som inom "vanlig" e-handel inom business-to-consumer, vilket inte riktigt har hörsammats. Dels finns ibland kanalkonflikter mellan existerande försäljningsorganisation och e-handeln. Slutligen råder det brist på e-handelskompetens inom B2B.

Men utvecklingen går snabbt framåt. Även företag inom B2B inser att de behöver hänga med i digitaliseringen för att överleva. Digital försäljning – e-handel – för företag som säljer till andra företag börjar nu därför ta fart på riktigt.

”Konsumenterna märker hur smidigt det fungerar inom business-to-consumer och vill att det ska gå lika snabbt när de handlar i sitt företag. Dessutom påverkas hela samhället av digitaliseringen och då självklart även business to business-företag”, säger Andreas Fritz som är produktchef på Collector Bank.

Tre typer av digital mognad

Generellt finns det tre typer av digital mognad hos företag. Dels handlar det om tyngre industriföretag som kanske inte har kommit så långt i digitaliseringen, dels företag som har kommit lite längre och har e-handel som komplement till sin traditionella försäljning. Slutligen finns det företag där e-handeln är den enda försäljningskanalen.

Oavsett vilken kategori ditt företag hamnar i finns en gemensam nämnare: rätt betallösning. För att dina kunder ska kunna handla via din sajt behöver du ett verktyg för att ta betalt. Därför har Collector Bank lanserat betallösningen Collector B2B Payments.

”Det är en komplett betallösning för B2B-företag som gör det lika enkelt för dina företagskunder att handla som när de handlar privat”, säger Andreas Fritz.

Ökad försäljning

Som första aktör på marknaden erbjuder även Collector Bank en lösning för delbetalning. Dina kunder kan då betala med faktura och välja 14, 30 eller 60 dagars betaltid – eller delbetala upp till 36 månader.

”Det tror vi kommer att innebära en ökad försäljning för våra kunder”, säger Andreas Fritz.

Fyra fördelar med rätt betallösning:

  • Enklare att komma till avslut. Kunden slipper omständliga beställningsprocesser och kan handla med några klick. Du får ökad konvertering och mindre administration.
  • Du möter målgruppens förväntningar. Kunder idag förväntar sig lika proffsiga lösningar som när de handlar privat.
  • Tryggare för dig. Du kan erbjuda delbetalning till dina kunder, och oavsett när kunden betalar får du dina pengar dagen efter köpet.
  • Kunden kan delegera tryggt. Du kan låta kunden själv avgöra vilka personer på företaget som ska ha rätt att genomföra köp, via ett verktyg online.


Det här är en sponsrad artikel från Collector Bank, en digital nischbank som erbjuder finansieringslösningar för privat- och företagskunder. Här kan du läsa mer om Collector B2B Payments – och här om alla Collector Banks betallösningar för e-handel och butik.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER