Sök

Efter grundarnas exit – nu tappar Schibsteds Servicefinder intäkter

Servicefinder

Schibsteds Martin Frey. Foto: Lars Pehrson och Magnus Hjalmarson/TT/SvD.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Servicefinder tappar både kunder och intäkter. Det avslöjas i Schibsteds färska kvartalsrapport.

Mediejätten Schibsteds affärsområde ”Online Classifieds” består sedan tidigare av Blocket och Bytbil. 

Sedan 2015 redovisas även tjänsteförmedlaren Servicefinders intäkter där. Det är en plattform där privatpersoner kan komma i kontakt med bland annat hantverkare och städfirmor.

Schibsteds färska kvartalsrapport visar nu att Servicefinder presterar svagt, beroende på ett lägre antal kunder. Det får konsekvenser för intäkterna i Schibsteds svenska affärsområde Online Classifieds. 

”Den minskade tillväxten i Q4 beror delvis på prisökningar i motorvertikalen under Q4 2015, och en minskning i intäkterna för Servicefinder”, skriver Schibsted i sin färska kvatalsrapport.

Tillväxten landade på tre procent jämfört med motsvarande period förra året. Det är betydligt sämre än tidigare år. Rörelsemarginalen backade också, från 62 procent 2015 till 52 procent för det sista kvartalet 2016.

Servicefinders försäljningssiffror redovisas inte separat i reda tal.

Men Schibsted skriver att tillväxten Servicefinder borträknat skulle ha landat på sju procent. Det innebär att Servicefinder drar ned intäkterna i affärsområdet med omkring 9 miljoner kronor. 

Enligt Martin Frey är förklaringen bland annat en svagare efterfrågan på ROT-tjänster, efter att regeringen valt att försämra ROT-avdraget vid årsskiftet 2015/2016.

”Speciellt gällande ROT-tjänster har vi sett en svagare utveckling, och just sista kvartalet 2015 var det många som passade att utnyttja ROT-avdraget innan reglerna ändrades. Men vi har sett en svag utveckling generellt under 2016”. 

Så sent som i höstas köpte Schibsted ut de tre grundarna Jeffrey Singh, Vishal Nanda och Aleksandar Goga. Därmed försvann vd, försäljningschef och marknadschef från bolaget. 

Enligt Martin Frey har detta dock inte något samband med den svagare försäljningen.

”Man kan inte se någon direkt koppling”, säger han. 

Schibsted betalade minst 74 miljoner för de sista 30 procenten av bolaget.  

Breakit granskade nyligen Servicefinders affärsmetoder. Bland annat stod det klart att Servicefinder figurerat ett mycket stort antal rättsprocesser. Merparten gäller fall där Servicefinder har tvingats dra sina kunder till domstol för att få betalat. Kunderna hävdar dock att tjänsten inte levt upp till vad bolagets säljare har utlovat. 

Schibsted hävdar att man fick kännedom om problemen först ”i samband med det fulla övertagandet” av Servicefinder. 

”Den förra ledningen valde en strikt policy att driva ärenden vidare där kunder av olika skäl valt att inte betala. Detta var fristående beslut som den dåvarande ledningen fattade och som vi i samband med det fulla övertagandet fick kännedom om”, sade Martin Frey.

2015 omsatte bolaget 76,1 miljoner kronor, med ett resultat på 32 miljoner kronor. 

Martin Frey vill inte kommentera hur bolagets intäkter och resultat ser ut 2016. 

”Jag kommenterar inte siffrorna förutom det vi har släppt i rapporten”, säger han.

Den försämrade rörelsemarginalen i affärsområdet förklaras bland annat med stora investeringar kopplade till lanseringen av Blockets nya varumärke.

Läs mer