Satsningen görs mot bakgrund av e-handelns allt starkare ställning.
”E-handelns tillväxt är fortsatt stark och vi måste kunna erbjuda innovativa leveranssätt för att kunna fortsätta leverera med den höga nivån vi gör idag”, säger Niklas Stenman, affärsutvecklare på DHL Parcel i Sverige.
DHL Parcel placerade ut sina första paketautomater i Sverige i november förra året. Till det har också DHL Express ett nätverk bestående av cirka 130 paketautomater på plats.
Paketautomaterna installeras oftast på offentliga platser som till exempelvis matvarubutiker. DHL Parcel samarbetar med danska paketautomatleverantören SwipBox.
På DHL:s hemmamarknad Tyskland är paketautomater vanliga och räknas in till över 3.000 stycken.
E-handlare och fraktbolag lanserar allt fler påhittiga lösningar, med målet att fler ska vilja handla online. Förra året kunde vi bland annat rapportera om att du kan få matkassor levererade direkt till bakluckan på din Volvo och om startupbolaget Instabox som sätter upp leveransboxar i småbutiker och kiosker. Dessutom går det numera att få mat och vin hemskickat - i samma leverans.