Horsemeup rider över Öresund: "Vi ska vara där våra ryttare finns”

Breakit - Horsemeup rider över Öresund: "Vi ska vara där våra ryttare finns”

Monica Sjösvärd. Foto: Horse me up

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Sveriges största e-handel för hästprylar växte med 36 procent förra året. Nu ska Horsemeup, som har riskkapitalbolaget Backing Minds i ryggen, expandera till hela Norden.

Göteborgsbaserade Horsemeup har gett sig på att förändra en del av handeln som grundaren Monica Sjösvärd beskriver som trögrörlig.

“Ridsporten är fortfarande väldigt konservativ. Varumärkena är väldigt försiktiga med var de syns någonstans. Man kan säga att det är lite som modebranschen fast för tio år sedan”, säger hon.

Monica Sjösvärd berättar att Horsemeup ökade omsättningen med 36 procent i fjol, till 9,8 miljoner kronor.

Bolaget blev under 2016 uppmärksammat som riskkapitalfirman Backing Minds första investering - i genren startups utanför Stockholms innerstad med icke-manliga grundare.

Horsemeup har använt sitt riskkapital till bland annat att vidareutveckla tekniken bakom sajten. Nu ska bolaget dessutom expandera internationellt.

E-handelssajten finns sedan tidigare i Norge. Idag lanserar Horsemeup också i Danmark, något som e-handel.se var först med att rapportera om. Monica Sjösvärd flaggar för att även Finland är på gång.

“Vi har många kunder som handlar från Danmark redan idag, det har vi i alla nordiska länder. Vi ska vara där våra ryttare finns”, säger hon.

Monica Sjösvärd säger att e-handeln med ridsportsprodukter har tagit fart allt mer i takt med att e-handeln blivit mer mobilbaserad. Detta eftersom kunderna ofta vill köpa prylar direkt på plats i stallet, till exempel när något går sönder. När man väl kommit hem från stallet har köpsuget minskat, enligt Horsemeup-grundaren.

“Något som vi också märker jättemycket är att folk vill designa sina egna produkter, så att de blir skräddarsydda och specialdesignade med sina egna färger. Det är allt från kavajer till hästarnas schabrak, som man vill ska matcha och ha en speciell touch. Man vill vara unik på något sätt”, säger Monica Sjösvärd.

Appar och e-handelsbutiker för personer med relativt dyra specialintressen har blivit en het nisch. Digitala tjänster för såväl jaktintresserade som fiskenördar växer starkt, eftersom betalviljan är hög och målgruppen ofta är väldigt engagerad i sin fritidssyssla.

Läs fler artiklar
LÄS MER