Sök

Foliehattarnas drömbolag: Ninjaplast ska utrota fumlandet med plastfolie

NinjaplastVeckans Break?

T.v: Daniel Kaplun och Richard Olinius. Foto: Ica Maxi Solna samt press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

På bara två år har de fått in sin produkt i nästan varenda mataffär i Sverige.

Ninjaplast har skapat en speciell förpackning för plastfolie som gör inpackningen “fummelfri”, som bolaget uttrycker det.

Bakom bolaget ligger duon Daniel Kaplun och Richard Olinius.

“Vi har jobbat med försäljning av kontorsmaterial i 17 år. När vi åkte till USA såg vi den här produkten och undrade varför den inte fanns i Sverige. Det har inte hänt något på den här marknaden på väldigt länge här”, säger Daniel Kaplun.

De bestämde sig för att köpa rättigheterna till produkten i Skandinavien och gick sedan loss på att sälja in produkten till livsmedelskedjorna. Nu har man fått bland annat Ica, Axfood – som äger Willys och Hemköp – och Citygrossägaren Bergendahls att rulla ut produkten i butikerna.

”Kedjorna nappade direkt. Vi har en design som livar upp en hylla som varit väldigt tråkig länge. Många verkar tro att det går att sluta arbeta när man kommer in på kedjorna men det är då arbetet börjar!”

De två äger hälften av bolaget själva och resten ägs av grundarna av PR-byrån Edelman Deporitvo, Stefan och Mattias Ronge samt Anders Hallén, som varit med i Ninjaplast från starten.

“Det är en bra mix att vi har bakgrund från både sälj och PR i bolaget. Tillsammans har vi kunnat göra något helt nytt”, säger Daniel Kaplun.

Det är dock bara han själv och Richard Olinius som jobbar på heltid med Ninjaplast. De sköter allt från införsäljning till produktionsstyrning och logistikflöden.

Trots att mycket kapital binds upp i lager har inte bolaget behövt ta in någon extern finansiering för att hålla sig flytande. Redan första året – 2015 – kunde man visa svarta siffror.

“Det här räkenskapsåret räknar vi med en omsättning på 7-8 miljoner kronor och 10 procents vinstmarginal. Härifrån ser vi bara tillväxt. Särskilt när vi lanserar på nya marknader”, säger Richard Olinius.

Bolaget levererar idag bara till Sverige men har redan börjat titta på resten av Skandinavien och Tyskland. Redan under 2017 räknar man med att komma ut på minst en ny marknad.

Breakit brukar vara försiktiga med att posta filmer som gör reklam för bolagen vi skriver om, men inga regler utan undantag eftersom den här filmen väldigt tydligt förklarar hur produkten fungerar. 

Ninjaplast from Ninjaplast on Vimeo.

Fotnot: I "Veckans break?" presenterar vi varje helg ett helt nytt svenskt startupbolag –  eller en startupidé som är i en mycket tidig fas. Läs tidigare artiklar i serien här

Läs mer