Sök

Du hatar förmodligen banners – här kommer ett försvarstal för dem

Annonsering

Olle Aronsson är medgrundare på Breakit.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Få företeelser på internet är så bespottade som bannerannonser. Men vi kommer aldrig bli av med dem – inte ens på Facebook.

Om produkten är gratis så är det är du som produkten. Så lyder ett klassiskt talesätt som ska påminna oss om att alla annonsfinansierade tjänster bygger på att sälja någons uppmärksamhet, att dina ögon och öron är till salu varje dag.

Att all reklam i grund och botten handlar om samma sak är viktigt att komma ihåg när man försöker förstå vad som ska hända med mediemarknaden framöver.

För digitala publicister ser trenden just nu ut ungefär såhär: Annonspengar flyttar från klassiska banners till andra, nyare former av onlineannonsering.

En viktig orsak till det är adblockers. Många användare tycker att banner-annonser är störande, fula, gör sajten långsam och så vidare och har därför hittat ett sätt att filtrera bort dem.

Det här beteendet har i sin tur fått branschbedömare att dödförklara bannern.

Själv är jag tvärtom helt säker på att bannern kommer att leva vidare. Låt mig illustrera min tes med ett par frågor.

Vad är egentligen en banner?
En banner är, i bred mening, en klickbar ruta som innehåller något som en annonsör vill visa upp. Rutor som passar in på den beskrivningen finns på Aftonbladet.se men också på Instagram och Facebook, som liksom många nyhetssajter också tar strid mot adblockers. 

Vad avgör hur mycket pengar man kan tjäna på annonser?
Det beror på två saker: Räckvidd och precision. Räckvidd är helt enkelt hur många du når ut till och precision är vilken målgrupp du når. Det går förstås att fördjupa resonemanget hur mycket som helst men i grunden handlar det om dessa två saker.

Om man begrundar de två ovanstående styckena inser man snart att det inte finns någon essentiell skillnad mellan de klassiska banner-annonser som vi ser på publicisters sajter och på Facebooks sponsrade inlägg.

Visst, det är skillnad vad gäller pris, datastyrning, användarvänlighet och så vidare. Men det är ändå, likt förbannat, rutor på en skärm som du köper och fyller med vad du vill.

Idag satsar mediehus, även Breakit, mycket på nya sorters annonsering som sponsrade artiklar och poddar. Det är logiskt – vi publicister är duktiga på att skapa bra innehåll som ger effekt och annonsörer behöver ofta vår hjälp med det.

Men det finns en avgörande skillnad mellan banners och dessa nya lösningar, låt oss kalla dom native advertising, nämligen graden av automation.

Medan banners är fullt skalbara och automatiserade så bygger de mer kreativa annonslösningarna mycket på mänsklig handpåläggning – åtminstone idag.

Men tekniken vinner alltid över tid. Och när även dessa nya lösningar har automatiserats så står vi där ännu en gång – med någon typ av klickbar ruta som innehåller något som en annonsör vill visa upp.

Förhoppningsvis är dessa rutor i framtiden mer användarvänliga, mer pricksäkra vad gäller målgrupp – men då har de utvecklats, inte dött.

Annonsmarknaden skulle må bra av att inte fästa så mycket uppmärksamhet vid heta trender och buzzwords – utan mer fokusera på kärnan i vad vi håller på med.

Du kan vandra runt hela jorden och leta efter framtidens annonser, men till slut kommer du alltid fram till en sak: Någon typ av banners.

Olle Aronsson är medgrundare och produktchef på Breakit.

LÄS MER: Måste ditt företag verkligen erövra världen?

LÄS MER: Dags att punktera myten om den svindyra journalistiken

Läs mer