Sök

Tacton skräddarsyr storbolagens säljprocesser – växlar upp tempot med tyskt 3D-förvärv

Tacton

Frederic Laziou, vd på Tacton.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Doldisbolaget Tacton går som tåget. Nu berättar vd:n Frederic Laziou om tyska förvärv och USA-planerna.
“Vi ska ta klivet från Allsvenskan till Champions League”, säger han.

Tacton är – som så många företagstjänster – ett helt okänt bolag för de flesta.

Bolaget har utvecklat ett mjukvarusystem som ska göra det enklare att stänga skräddarsydda affärer med storbolag.

Bolagets vd, Frederic Laziou, förklarar tjänsten så här:

“Säg att du jobbar på Scania och säljer lastbilar. När du säljer tar du bara upp datorn och ställer frågor från vår mjukvara till köparen. Det kan exempelvis vara hur långt man kör per år och vilken typ av vägar och väderförhållanden. Utifrån frågorna får man sedan en lösning anpassad till kundens behov. Vi vill koppla ihop säljarna och produktgänget."

Tactons idé är alltså att göra säljprocessen kortare genom att snabbt ta reda på vilket erbjudande som passar bäst för varje enskild kund.

Bolaget grundades redan 1998 och omsatte över 200 miljoner kronor förra året.

“Vi är fortfarande en startup skulle jag säga men vi är en kackerlacka. Vi har gått utan riskkapital de senaste tio åren men växer varje år och dör aldrig. Lönsamhet är i vårt DNA”, säger Frederic Laziou.

Han axlade vd-rollen i maj förra året och är nu ansvarig för en större omställning och internationell expansion på bolaget.

I vintras var han bland annat med och förvärvade det tyska bolaget Lumo Graphics. Tyskarnas 3D-teknik används av Tactons kunder för att kunna visa upp hur olika produktmodifikationer kan komma att se ut för sina kunder.

“Tar man exemplet med Scania igen så säkerställer vi att lastbilen är rätt för kunden. Vill man till exempel byta backspeglar kan man ändå visualisera hur det kommer se ut”, säger Frederic Laziou.

Hur mycket Tacton betalade för det tyska bolaget har inte parterna gått ut med, men offentliga handlingar som Breakit tagit del av indikerar en köpeskilling runt 20 miljoner kronor.

Samtidigt som Tacton gjort förvärv har man även inlett en satsning i USA efter ett samarbete med säljjätten Salesforce.

“Nu ska vi ta klivet från Allsvenska till Champions League (världens mest prestigefyllda turnering för fotbollsklubbar. reds. anm.). Ska man spela i mjukvarornas Champions league måste man vara i USA”, säger Frederic Laziou.

Trots ambitionen att spela i branschens högsta liga, är Frederic Laziou ödmjuk inför utmaningen.

“Man måste ha respekt för den amerikanska marknaden. Man tror att det är lätt bara för att man pratar bra engelska och har sett amerikansk tv men kulturen är mer annorlunda än man tror. Vi måste rekrytera personal lokalt men samtidigt skicka kunskap och vår företagskultur från Sverige, annars bygger man en silorganisation som inte delar bolagets värderingar”, säger han.

Läs mer