Sök

Jag har en bra affärsidé som jag inte hinner köra – vill du ha den?

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Att sätta ihop en "social media map" är en bra idé – men som jag själv inte kommer hinna genomföra. Men du kanske vill?

2017 är här och uppmanad av min podcastkollega Katarina Gospic har jag gjort en Bucketlist för det nya året. Det blev tio punkter och jag ska inte avslöja alla här, men en är att fokusera på det viktigaste och skippa alla projekt och infall som INTE står på listan. En idé från 2016 som jag inte kommer att genomföra är en Social Media Map. Men eftersom jag tycker kartan behövs vill jag härmed dela bort idén.

Bakgrunden är följande: som vi alla vet har sociala medier gått från att inte existera till att bli ett ankare i samtalet i Sverige och världen. Facebook är ett av världens mest framgångsrika och mäktiga företag. Alla som bryr sig om politik i världen måste följa Donald Trump på Twitter. Är du intresserad av mode är det Instagram som gäller. Det sägs att unga människor bor på Snapchat. Åtminstone om vi ska tro rapporten Svenskarna och internet 2016 som Internetstiftelsen släpper varje år. Den får alltid sjukt mycket uppmärksamhet och jag tycker att rapporten är viktig och spännande att läsa.

Men den kommer som sagt EN GÅNG OM ÅRET. Min bild är att internet förändras snabbare än så. Det händer saker varje vecka och min tanke var att sammanställa dessa nyheter och aktuell statistik i ett nyhetsbrev varje måndag klockan 12. Vad hände egentligen förra veckan? Ökar Twitter fortfarande? Hur många nya prenumeranter fick Jokkiboi när han bråkade med sin familj? Och vilka är egentligen Stockholms hetaste modetjejer på Instagram? KIA-index mäter och sammanställer aktiviteten på de traditionella medierna, men vem tar ansvar för att löpande bevaka förändringarna på sociala medier?

Detta tänkte jag göra och satte ihop ett nyhetsbrev och började sälja det enligt Oscar Properties affärsmodell. (När han har sålt 70 procent av lägenheterna börjar han bygga.) Tyvärr visade det svårare än jag trott att sälja detta nyhetsbrev och jag har nu bestämt mig för att inte gå vidare med projektet. Men jag skulle fortfarande vilja läsa nyhetsbrevet. Och jag måste säga att jag är förvånad att det nya framtidsyrket “social media expert” överhuvudtaget kan existera när ingen vet vad som händer på sociala medier utanför sitt eget flöde. Sociala medier experterna är duktiga på att prata och skriva, men visa mig dina senaste aktuella siffror och jag ska lyssna på allvar. I en tid när en allt större del av medieinvesteringar landar hos influencers och bloggare är frånvaron av löpande, objektiva besökssiffror ett riktigt problem.

Detta ville jag alltså hitta en lösning på, men har nu bestämt mig för att försöka tjäna pengar på andra grejer. Något jag återkommer till snart.

PS: Jag gjorde en i mitt tycke snygg dummy med tydlig grafik som du gärna får köpa. Jag vill även tacka alla som hjälpte till under min research. Jag lärde mig mycket även om det konkreta resultatet blev magert.

Läs mer: Så får du kontakt med en investerare – 8 viktiga råd

Läs mer