Stugan är ett sorts acceleratorprojekt som ska ge nya talanger chansen att ta ett kliv framåt i karriären och nå ut till en större publik. Till sin hjälp får de ett gäng stora, redan etablerade spelutvecklare som Oskar Burman (Rovio) och Tommy Palm (tidigare King). Det första svenska kommersiella dataspelet som gavs ut 1986 hette just Stugan och det är en röd sådan med vita knutar som arrangörerna letat efter. Platsen som valts ut ligger mellan Falun och Borlänge. Här ska utvecklare från världens alla hörn vässa sina spel. När de två månaderna är över ska en vinnare ha korats, som segrare i Stugan 2015. Data Realms (Sverige/Slovakien/3 personer) - Planetoid pioneers Clint Siu (USA , 1 person) - PRISM Wendelin Reich (Tyskland, 1 person) - A Dog’s Heart That Brain (Sverige, 3 personer) - 20,000 Leagues Above the Clouds Simon Ashbery, João Guerra, Mark Storer (Storbritannien, Portugal, 3 personer) - Rosvita Mark Backler (Storbritannien, 1 person) - The Last Word Tanmay Chinchkar (Indien, 1 person) - Project Heera Amy Dentata (USA, 1 person) - Sunshine Mattias Dittrich (Sverige, 1 person) - Planeter Bryan Gale (Storbritannien, 1 person) - Induction Peter Cardwell-Gardner (Sydafrika, 1 person) - Cadence Nacho (Spanien, 1 person) - Cerulean Moon Clifton, Ryan (USA, 2 personer) - Keyhole Robin Baumgarten - (Tyskland, 1 person) - Robot Space Mining Izzy Gramp, Laura Stokes (Australien, 2 personer) - Intergalactic Space Princess.