Stugan är ett sorts acceleratorprojekt som ska ge nya talanger chansen att ta ett kliv framåt i karriären och nå ut till en större publik. Till sin hjälp får de ett gäng stora, redan etablerade spelutvecklare som Oskar Burman (Rovio) och Tommy Palm (tidigare King).
Det första svenska kommersiella dataspelet som gavs ut 1986 hette just Stugan och det är en röd sådan med vita knutar som arrangörerna letat efter. Platsen som valts ut ligger mellan Falun och Borlänge. Här ska utvecklare från världens alla hörn vässa sina spel. När de två månaderna är över ska en vinnare ha korats, som segrare i Stugan 2015.
Data Realms (Sverige/Slovakien/3 personer) - Planetoid pioneers
Clint Siu (USA , 1 person) - PRISM
Wendelin Reich (Tyskland, 1 person) - A Dog’s Heart
That Brain (Sverige, 3 personer) - 20,000 Leagues Above the Clouds
Simon Ashbery, João Guerra, Mark Storer (Storbritannien, Portugal, 3 personer) - Rosvita
Mark Backler (Storbritannien, 1 person) - The Last Word
Tanmay Chinchkar (Indien, 1 person) - Project Heera
Amy Dentata (USA, 1 person) - Sunshine
Mattias Dittrich (Sverige, 1 person) - Planeter
Bryan Gale (Storbritannien, 1 person) - Induction
Peter Cardwell-Gardner (Sydafrika, 1 person) - Cadence
Nacho (Spanien, 1 person) - Cerulean Moon
Clifton, Ryan (USA, 2 personer) - Keyhole
Robin Baumgarten - (Tyskland, 1 person) - Robot Space Mining
Izzy Gramp, Laura Stokes (Australien, 2 personer) - Intergalactic Space Princess.