Sara Wimmercranz: ”Det är en riktig skattgömma vi hittat"

Breakit - Sara Wimmercranz: ”Det är en riktig skattgömma vi hittat"

Sara Winnercranz. Foto: Henrik Huldschiner.

Breakit

Sara Wimmercranz riskkapitalbolag Backing Minds har kontor i Stockholms nyaste startup-mecka Norrsken. Men det är genom att vända huvudstaden ryggen som hon och kollegan Susanne Najafi räknar med att nå framgång.

”Sorry, members only”, säger en ung kille som stoppar mig vid entrén till Norrsken, Klarna-grundaren Niklas Adalberths nyöppnade kontorshotell för sociala entreprenörer och techbolag som slog upp portarna så sent som för ett par veckor sedan i Spårvagnshallarna, ett stenkast från Stureplan i Stockholm. 

Jag får snällt vänta tills Sara Wimmercranz kommer och hämtar upp mig. Innan vi sätter oss visar hon mig runt i det ännu inte riktigt färdigställda öppna kontorslandskapet, som är fullt av växter och passande nog har döpts till Parken. Från start är ett 40-tal bolag inhysta hos Norrsken, bland andra techkonferensen Symposium och Hans Roslings Gapminder.

”Alla här vill förbättra världen”, säger Sara Wimmercranz.

”Vi ska också förbättra världen, men det vi gör är så långt från välgörenhet man kan komma. Vi är besatta av att skapa en avkastning i världsklass", säger hon.

Ett år har gått sedan Sara Wimmercranz, en av grundarna till e-handelssuccén Footway, och Susanne Najafi, med en bakgrund som entreprenör och vd för skönhetssajten Eleven.se, bestämde sig för att starta riskkapitalbolaget Backing Minds.

Breakit har i flera artiklar rapporterat om satsningen - som rönt stor uppmärksamhet. Det beror delvis för att den backas upp av tungviktare som  H&M-chefen Karl-Johan Persson, men kanske framför allt för dess nytänkande investeringsfilosofi. Fonden ska investera i startupföretag som huvudsakligen är belägna utanför Stockholm, drivna av kvinnor eller entreprenörer med invandrarbakgrund.

”Det är en riktig skattgömma vi hittat. Möjligheterna att göra bra affärer var för goda för att inte dra igång det här", säger Sara Wimmercranz.

Grundarduon baserar sin affärsidé på rätt anmärkningsvärda data som de tagit fram. Datan visar att nästan allt privat riskkapital går till en homogen grupp i Stockholms innerstad.

”Alla VC-firmor tittar på samma bolag, vilket innebär att priserna trissas upp. Det är samma mekanism som gör att lägenheter i innerstaden blir så dyra, det är så många spekulanter på samma objekt. Det betyder samtidigt att övriga bolag blir rejält undervärderade och det ser man tydligt i bolag ute i landet och i bolag drivna av kvinnor".

Du har sagt att många av de entreprenörer ni söker drar sig från att träffa riskkapitalister från Stureplan – men den beskrivningen stämmer ju på er också?
”Nej, vi sticker ut. Jag är en stolt lantis och Susanne är en förortstjej från Rinkeby. Vi har alltid känt oss som outsiders. Att vi sitter här på Norrsken är för att det är den mest inspirerande platsen om man bor i Stockholm och för att vi känner Niklas. Men vi är på resande fot nästan jämt."

Hur träffades du och Susanne Najafi?
”Vid pokerbordet. Vi var med i både vd- och grundar-pokern (mytomspunnet nätverk där gräddan av Stockholms IT-entreprenörer är medlemmar) och Pokerface (ett nätverk för kvinnliga entreprenörer) och hittade snabbt varandra och blev vänner".

Hur skulle du beskriva Susanne?
”Hon är min stora idol. Hon är helt fearless och backar inte för något. Vi har båda det gemensamt att vi vägrar se problem. Vi ser möjligheter.” 

Den inställningen har säkert varit till hjälp när Backing Minds har tagit in kapital från ett imponerande gäng privatinvesterare. Förutom H&M:s vd Karl-Johan Persson har även Stena-arvtagarna William och Selma Olsson, Oriflame-familjen af Jochnick och Collector-grundaren Lena Apler gått in med pengar i fonden. 

Kände ni de här svårfångade personerna sedan tidigare?
”Både och. Folk som känner oss har också tipsat dem om oss, lite som en ’pay it forward’-effekt. Det visade sig snabbt att det här är en fråga som engagerar många framgångsrika entreprenörer och arvtagare och det är många som letat efter ett sådant här initiativ. De vill kunna investera i den här typen av företag och ser Backing Minds som möjligheten att nå dem. De räknar med att det kommer att ge dem bra avkastning, men det handlar också om att de inser att det är så här man når de framtida arbetsgivarna, de framtida förebilderna och de framtida investerarna.”

Sara Wimmercranz och Susanne Najafi har själva gått in med ”en mindre del” eget kapital i fonden, som därutöver har en handfull ytterligare investerare vars namn Sara Wimmercranz inte vill avslöja. Ett par till namn kan också tillkomma innan fonden stängs om en månad, säger Sara Wimmercranz.

Exakt hur mycket kapital man fått in vill hon inte heller berätta, men hon dementerar inte att det rör sig om de ”över 100 miljoner kronor” som Breakit tidigare har rapporterat om.

”Det är tillräckligt mycket pengar för att vi ska kunna påverka statistiken av hur riskkapitalet fördelas. För vi får så otroligt mycket mer för pengarna. De bolag vi går in har ju redan en omsättning och en fungerande verksamhet".

När Backing Minds lanserades officiellt i september i fjol berättade grundarna att man under sex månader åkt land och rike runt och besökt 250 bolag i över 50 kommuner i jakten på underinvesterade entreprenörer.

”Nu är vi uppe i långt över 400 bolag. Vi träffar nya bolag varje vecka", säger Sara Wimmercranz.

Hittills har resorna resulterat i två investeringar. Den ena är Horsemeup, som säljer ridsportsprodukter på nätet.

”Ridsporten är Sveriges näst största sport med en halv miljon utövare. Kundpassionen är enorm och snittordervärdet mycket högt. Det är märkligt att den här nischen varit så förbisedd, när den är så gott som perfekt för e-handel.”

Att Horsemeup drivs av den 51-åriga dressyrryttaren Monica Sjösvärd från Västra Frölunda kan vara en delförklaring.

”Andras fördomar är vår möjlighet. Andra såg det som ett problem att Monica var över 50 men hon har starkare driv och jobbar hårdare än de flesta jag känner.”

Det andra portföljinnehavet är betaltjänsten Transfer Galaxy, vars affärsidé har beskrivits som ett ”Swish för utlandsbetalningar”. Grundare till bolaget, som har första och andra generationens invandrare som målgrupp, är Yosef Abdirahman Mohamed, Khalid Ahmed Qassim och Ali Abdiqani Mohamed, som bor i Örebro-stadsdelen Vivalla.

”Fler människor än någonsin bor i länder där de inte föddes. Vi väljer att se dem som konsumenter, och som dörröppnare till emerging markets. Transfer Galaxy gör det möjligt att skicka pengar till nära och kära i länder över hela världen, också de utan utbyggt banksystem", säger Sara Wimmercranz.

Just nu har Backing Minds ett 20-tal bolag som man följer extra noga. Sara Wimmercranz räknar med att snart kunna offentliggöra nya investeringar.

”Men vi har ingen brådska, det är ju inte så att de här bolagen har en massa andra VC-firmor hängande över sig. Vi har löpande kontakt med bolagen och ser hur det går.”

Hon räknar med att fonden kommer att ha 10–15 innehav när man är färdiginvesterade. Investeringarna kan var på allt mellan en halv miljon och 10 miljoner kronor, och för det vill fonden ha ett ägande på mellan 15 och 30 procent.

Stockholm har blivit omskrivet i Financial Times som ”the unicorn capital of the world”, men Sara Wimmercranz tror att det finns potentiella enhörningar – alltså techbolag som når en värdering på över en miljard dollar – även ute i landet.

”Vår vision är att alla ska kunna få chansen att bygga en unicorn, man ska inte behöva befinna sig i Stockholm för det".

Själv har Sara Wimmercranz gjort precis den resan. Hon är uppväxt i småländska Älmhult.

”Jag började göra affärer i mycket ung ålder. Jag sålde allt som gick att sälja på gården, ibland sådant som skulle till tippen. Mina föräldrar lät mig hållas och var oftast stolta, men ibland skämdes de. Som den gången då jag fick alla grannar att skriva under ett kontrakt att de bara skulle köpa jultidningar av mig.”

På den vägen fortsatte det.

”Jag hade det väldigt lätt för mig i skolan, men att sitta i skolbänken passade inte riktigt mig. Jag tyckte det var mycket roligare att jobba, då fick man ju resultat direkt. På gymnasiet hade jag tre extrajobb vilket innebar att jag inte kunde gå på alla lektioner till rektorns förtret. ’Ännu en talang till spillo” sa han en gång när jag kallats upp till hans rum.”

Kommer man från Älmhult så är det ingen högoddsare att man har jobbat på Ikea, och det stämmer även för Sara Wimmercranz, som snackade till sig ett traineejobb i Tyskland direkt efter gymnasiet. Efter ett par jobb IT--branschen fick hon 2007 anställning på Lensway, kontaktlinsförsäljaren som var en Sveriges första e-handelssuccér.

”Det var på Lensway som poletten trillade ned för mig. Jag förstod vad data är, det är ju en samlad kundröst, det var som om jag hörde fågelsång.”

Tillsammans med Lensway-grundaren Daniel Mühlbach och ett par andra kollegor från Lensways ledningsgrupp hoppade hon av 2010 för att starta onlinebutiken Footway. Det blev ännu en succéresa, där hon varit med om att köpa upp konkurrenterna Heppo och Brandos, ta in kapital vid flera tillfällen, notera bolaget på Stockholmsbörsen, och få det snabbväxande bolaget, som omsatte 260 miljoner kronor 2015, lönsamt. 

Sara Wimmercranz lämnade sin operativa roll i Footway när hon startade Backing Minds, men hon är kvar som delägare. Sara Wimmercranz vill inte upppge hur många aktier hon äger idag men säger att hon i alla fall inte har några planer på att sälja.

”Daniel Mülhbach är en av Sveriges bästa bolagsbyggare och han har ett supergäng kring sig. Det finns mycket uppsida kvar.”

Vad är den största lärdomen du tar med dig från Footway?
”När vi startade Footway satte vi kunden i fokus på riktigt. Att bygga bolag handlar om att fokusera och prioritera. Och då ska man prioritera det som gör att det kommer att bli bättre för kunden. Om du inte ser en uppsida för kunden så strunta i det. Du kan inte göra allt.”

Vad har du mer för tips till entreprenörer?
”Överlag tycker jag att det bara är att köra. Fundera inte så mycket. Man lär sig på vägen. Det är så jag och Susanne alltid har gjort.”

Så sent som i förra veckan efterlyste Breakits Camilla Björkman fler kvinnliga förebilder, efter att Startupsverige tappat två framträdande kvinnliga vd-profiler. Sara Wimmercranz håller med till fullo. 

”Det gäller att skapa förutsättningar för alla, inte bara de som är stöpta i samma mall som en själv. Fler förebilder behövs definitivt".

Hur upplever du det är att vara kvinna i en fortfarande så mansdominerad bransch?
”Jag kan berätta om många gånger då jag blivit klappad på huvudet, men det är inget jag vill ge luft åt. Jag har mött bra människor och fått bra möjligheter att utvecklas och göra det jag vill. Nu vill jag ge tillbaka och ge samma möjligheter till andra.”

Text och foto: Henrik Huldschiner

LÄS MER: Hästsajt blev Backing Minds första investering

BILDSPECIAL: Kliv in i Niklas Adalberths Norrsken house

FAKTA: Sara Wimmercranz

Ålder: 36 år.

Bor: Södermalm i Stockholm.

Familj: Maken Jon Wimmercranz, som har varit med och dragit igång fintechbolaget Bambora, och två barn i åldern 2 och 4 år.

Bakgrund: Uppväxt i Älmhult. Traineeplats på Ikea efter gymnasiet. Efter diverse jobb på it-bolag anställdes hon på Lensway 2007. 2010 grundade hon Footway tillsammans med Daniel Mühlbach, Sten Dahlström och Louise Liljedahl. 2016 startade hon riskkapitalbolaget Backing Minds tillsammans med Susanne Najafi.

Förebild: Som många andra entreprenörer håller hon fram Ingvar Kamprad som en av sina stora förebilder, men till skillnad från de flesta andra är det en idoldyrkan som grundades redan när hon var liten. ”När jag var barn anordnades det familjesöndagar på Ikea. Jag minns en gång när det var någon artist, det kanske var Lili & Susie, som uppträdde och Ingvar Kamprad kom upp på scen efteråt och delade ut blommor. När alla mina kompisar försökte få en autograf av artisterna, var jag mest imponerad av han som delade ut blommorna.”

Läs fler artiklar
LÄS MER