Sök

Skickar prylar till influencers – nu får Boostified in miljoner från stjärninvesterare

Boostified

Imad Ibrahim och Nathalie Lameri på Boostified. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Boostified sätter företag i kontakt med influencers som är på väg att bli stora - nu får bolaget in miljonbelopp från bland annat stjärninvesteraren Peter Lindell.

Boostified kopplar ihop företag med många mindre influencers. Det rör sig om personer som kan ha mellan 2.000 och 30.000 följare i sociala medier.

Idén är att bolagen - istället för att betala mer kända influencers för exponering - skickar ut produkter till flera mindre konton via Boostified, och på så sätt når ungefär lika många människor.

Bakom tjänsten, som lanserades under våren 2016, står Nathalie Lameri och Imad Ibrahim. Nu får de in sin första investering på två miljoner kronor.

“Det här betyder att vi kan expandera, vi ska anställa personal och utveckla vår plattform ytterligare. Målet är att den ska bli så pass självgående att företagen själva kan gå in och sköta sponsringen via den”, säger Imad Ibrahim.

Pengarna kommer bland annat från finansmannen Peter Lindell. Han driver investmentbolaget Rite ventures tillsammans med Christoffer Häggblom och var en av dem som cashade in på spelstudion Paradox notering tidigare i år. Enligt Breakits beräkningar blev han i samband med börsintroduktionen god för över en halv miljard kronor.

Övriga investerare i rundan är Almi invest och Jan Klima.

Boostifieds affärsmodell bygger på en prenumerationstjänst, där företagen betalar Boostified månadsvis för tillgången till influencers - som i sin tur promotar produkterna utan betalning. 

I nuläget har Boostified ett nätverk på runt tusen influencers och ett 50-tal företagskunder.

Läs mer