Sök

Regeringen: Svenska medier ska få sänkt digitalmoms

Alice Bah Kuhnke. Foto: TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Finansministern Magdalena Andersson och Alice Bah Kuhnke, kulturminister, ger glädjebesked till pressad bransch.

Det är i en artikel på DN Debatt som de två ministrarna idag ger raka besked kring den segdragna frågan kring momssatsen för digitala medier.

“Regeringen verkar aktivt för att EU snarast ska införa en möjlighet till lägre moms för digitala tidningar och tidskrifter, tidningssajter och e-böcker. Så snart det blir verklighet kommer regeringen att lägga fram ett förslag om att sänka momsen från 25 till 6 procent”, slår de två statsråden fast i debattartikeln.

Magdalena Andersson (S) och Alice Bah Kuhnke (MP) konstaterar att förutsättningarna för svenska mediebolag hårdnat rejält de senaste åren på grund av den tuffa konkurrensen från Google och Facebook:

“Bakom utvecklingen på mediemarknaden ligger en ekonomisk verklighet där intäkterna för den tryckta pressen sjunker drastiskt samtidigt som de inte ersätts av intäkter i den digitala verkligheten. Mediernas affärsmodeller utmanas när en allt större del av annonsintäkterna hamnar hos nya aktörer, som Google och Facebook”, skriver de två ministrarna.

En brasklapp är dock att förslaget från EU-kommissionen om att tillåta medlemsländerna att själva besluta om sänkt digitalmoms måste gå igenom.  

Läs mer