Sök

Efter miljonregnet – nu ska Acast följa Netflix spår med poddar

Acast

Radiojournalisterna Anton Berg och Martin Johnson ligger bakom podden Spår.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den svenska poddplattformen Acast vill sticka ut ur mängden genom att producera exklusivt material – skräddarsytt för deras plattform. Först ut är den nya podcasten Spår.

I går kom nyheten om att den svenska podcastplattformen Acast tar in 35 miljoner kronor i finansiering från Bonnier Growth Media och riskkapitalbolaget Moor – pengar som ska användas till fortsatt expansion.

Men konkurrensen mellan poddplattformarna är tuff. Den franska Spotify-konkurrenten Deezer rapporterade tidigare idag att den ska börja distribuera poddar via sin plattform, och sedan tidigare kan man även lyssna på podcasts via plattformar som Itunes, Soundcloud, Spotify och en flora av RSS-appar.

Breakits podcast strömmas exempelvis på en mängd olika plattformar.

Ett sätt för att locka till sig lyssnarna kan därför komma att bli exklusivt material. I likhet med amerikanska seriejättar som Netflix och HBO, eller Tidal för att dra en parallell till musikvärlden, så har svenska Acast börjat möjliggöra eget material under etiketten Acast Original. 

”Exklusivt material kommer absolut bli viktigt i framtiden. Vi upplever inte att det finns någon plattform som erbjuder samma saker som vi gör, men det är ändå en ständig strid om lyssnandet. Den som har det bästa lyssnandet får även det mesta lyssnandet”, säger Acasts grundare Karl Rosander.

Som ett steg i ledet släpptes idag det första avsnittet av den nya kriminalserien Spår. Podden är gjord av de rutinerade radiojournalisterna Anton Berg och Martin Johnson – uppbackade av Acast.

”Anton och Martin är extremt bra producenter som har berättat i den här formen i många, många år. Och för dem är det här en fantastisk grej. Tidigare när de har varit på Sveriges Radio har de inte fått möjlighet att ta del av rättigheterna och vinsterna. Det tycker vi inte är rätt. Gör man någonting som går bra ska man även ha möjlighet att tjäna mer”, säger Karl Rosander.

Han förklarar att Acasts del i produktionen har varit att bidra till projektetet ekonomiskt, innan sponsorn Pressbyrån beslutade sig för att hoppa på satsningen.

Första säsongen av Spår kommer däremot inte att ligga exklusivt på Acasts plattform, som bland annat gör det möjligt att koppla ihop länkar och bilder till uppspelningen av ljudfilen. 

”Men vi kommer att producera fler säsonger och då får vi se. Tittar man på USA så är det många som jobbar på det här sättet. CBS har 30 poddar på Itunes – men de har 320 som inte ligger där", säger Karl Rosander.

Det kommer bli fler samarbeten alltså?

”De som kan det här och vill driva mediet framåt är vi intresserade av att plocka in och arbeta med. Vi kommer att bygga upp exklusivare content och så småningom kommer det förmodligen finnas exklusivt material på vår plattform Acast Originals. Vi är väldigt öppna för samarbeten med alla som har en bra story och kan berättandet i ljud”, säger han.

Läs mer