Kränger sportkläder på nätet – nu tar Sportlala in 5 miljoner från investerare

Breakit - Kränger sportkläder på nätet – nu tar Sportlala in 5 miljoner från investerare

Teamet bakom Sportlala. Foto: Press.

Jonas de Lange

Reporter

Chalmers ventures och nystartade Cebon investerar i Sportlalas digitala outlet-butik för sportkläder.

Sportlala är ett e-handelsbolag som specialiserat sig på att sälja sportkläder billigt. Idén bygger på att låta premiummärken göra sig av med sina överskottslager till rabatterade priser på Sportlalas sajt.

För drygt ett år sedan fick bolaget backning av Aggregate media och Chalmers ventures som gemensamt satsade 6 miljoner kronor på bolaget. 

I somras öppnade påbörjade bolaget en ny kapitalrunda och fick in 1 miljon kronor. Nu har Sportlala stängt emissionen efter att ha fått in ytterligare 4 miljoner kronor.

“Det är Chalmers ventures som har gjort en följdinvestering. Dessutom har ett bolag som heter Cebon idé gått in. Vi är deras första investering”, berättar Viktor Sellman, medgrundare och vd på Sportlala.

Cebon Idé är en nystartad investeringsarm i koncernen med samma namn. Cebon-gruppen ligger bakom varumärken som GP Batteries och Housegard och omsätter närmare 400 miljoner kronor.

“Vi började få många förfrågningar att gå in i bolag samtidigt som vi såg att vi kunde bidra med mycket erfarenhet och samtidigt göra investeringar i bolag som ligger i linje med vårt framtida fokus”, säger Magnus Clavegård, investeringschef och affärsutvecklare på Cebon Idé.

Varför valde ni att investera i Sportlala?

“Det är två saker. Ett är att vi vill satsa mer på e-handel och vill jobba med ett bolag som säljer direkt mot slutkonsument. Det andra är att vi i koncernen jobbar mer och mer med outdoor living (friluftsliv reds. anm.). Även om koncernen inte säljer just kläder har vi produkter inom samma kategori”, säger Magnus Clavegård.

De nya pengarna kommer framför allt att användas för expansion och för att få fart på medlemskapen – för att handla på Sportlala måste man bli medlem. Under vintern har bolaget även smyglanserat sin tjänst i Norge, Finland och Danmark.

“Nu har vi nått en grad där hälften av ordrarna är från återvändande kunder så nu gäller det att öka kundbasen. Vi har en del nya grejer på gång också som jag inte kan berätta om riktigt än”, säger Viktor Sellman.

Någon värdering på bolaget vill inte parterna avslöja. Enligt uppgifter till Breakit rör det sig om över 20 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER