Sök

Ulf Arnetz har byggt och sålt två bolag - nu ska han lyfta ett tredje

Reforce

T.h: Serieentreprenören Ulf Arnetz. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Ulf Arnetz är entreprenör ända in i ryggmärgen. Nu verkar hans senaste storsatsning, Reforce, vara på väg att ta fart.

Reforce kan beskrivas som en korsning mellan ett mjukvarubolag och ett konsultföretag. Genom en egenutvecklad mjukvara har bolaget skapat ett system som berättar för andra företag vilka ändringar som bör göras för att effektivisera bolaget samt hur förändringarna bör genomföras i praktiken.

“Vi kommer ofta in i skedet efter att bolag som McKinsey eller BCG har granskat bolaget och lagt upp en strategi. Vi levererar resultat”, säger Ulf Arnetz, grundare av Reforce.

Exakt hur det fungerar är relativt krångligt men kortfattat kan man säga att bolaget går in i organisationer och identifierar vilka åtgärder i alla led som faktiskt skapar förändring och bidrar till att nya strategier införs.

“Det kan vara något så enkelt som att boka fler möten, eller att cheferna ska förbereda sig ordentligt inför utvecklingssamtal”, förklarar han.

När Ulf Arnetz grundade Reforce 2004 hade han varit med och byggt upp två bolag som sedan sålts - Corechange och IOS-gruppen. Han drev upp de båda bolagen under ett och ett halvt decennium i USA. 

Enligt Nyteknik sålde han IOS för 120 miljoner kronor 1994.

Corechange såldes i sin tur för drygt 200 miljoner kronor – vilket förvisso är en mindre siffra än vad Ulf Arnetz och hans investerare totalt satsade i bolaget, enligt Nyteknik.

Hur stor ägarandel Ulf Arnetz haft i dessa bolag framgår inte.

“Det finns två sorters entreprenörer. Man kan bygga stora bolag eller nya produkter. Jag har inget intresse av att bygga ett familjeföretag. Jag vill bygga produkter för den nästa stora trenden”, säger Ulf Arnetz.

Och nu börjar alltså hans tredje bolag, Reforce, ta fart. I lång tid var bolaget ett rent konsultföretag men har sedan 2009 plöjt ned över 50 miljoner kronor i en egen analysmjukvara. Produkten lanserades för första gången 2015 och bara under 2016 ökade försäljningen med 25 procent.

“92 procent av avtalen har varit det vi kallar för “Raas”-avtal, alltså avtal där vi tar betalt när resultat faktiskt har levererats, sedan vi lanserade mjukvaran”, säger Ulf Arnetz.

Han berättar att bolaget även är i slutskedet av en upphandling om ett ramavtal med en internationell läkemedelsjätte, som på sikt kan ge tillväxten ytterligare bränsle.

Samtidigt arbetar bolaget på att stänga en ny kapitalrunda för att skynda på tillväxten. Bolaget har sedan tidigare tagit in ungefär 10 miljoner kronor i riskkapital.

“Nu siktar vi på att ta in ytterligare 10-20 miljoner kronor för att expandera snabbare utomlands”, säger Ulf Arnetz.

2015 omsatte Reforce 43 miljoner kronor med ett positivt resultat på cirka 1 miljon kronor.

Läs mer