Trion startade ett "Stureplan.se" i Asien - säljer nu till mediejätte

Breakit - Trion startade ett "Stureplan.se" i Asien - säljer nu till mediejätte
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Som 22-åringar drog de till Hongkong för dra igång ett digitalt mediehus. Ett decennium senare har svensktrion lanserat i fyra länder.
Nu sväljs Lifestyle Asia av tyska mediejätten Burda.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

För tio år sedan åkte Christopher Lindvall, Richard Nilsson och Sebastian Svensson till Hongkong med målet att starta något som liknande Stureplan.se, fast i Asien.

Då var trion 22 år. Ingen av dem hade någon erfarenhet av att bygga bolag eller driva medier.

“Det här var under en era när Stureplan.se var väldigt stort. Vi tog de delar från det som vi tyckte var bra. Målet var att starta Asiens största livsstilsmagasin online, vi byggde upp bolaget och själva affärsidén och när vi väl lanserat produkten började vi sakta men säkert rekrytera skribenter”, säger Christopher Lindvall.

Resultatet blev "Lifestyle Asia", som främst riktar in sig mot det så kallade lyxsegmentet. Idag har bolaget ett 20-tal anställda och finns i Hogkong, Singapore, Thailand och Malaysia.

Totalt har man enligt egen uppgift runt 700.000 besökare i månaden.

Första året finansierade de tre 22-åringarna satsningen ur egen ficka. Men under åren har de tagit in drygt 9 miljoner kronor i kapital.

De senaste fyra åren har bolaget gjort vinst och haft en tillväxt på mellan 25-50 procent, enligt Christopher Lindvall.

“Lyxkonsumtionen är otroligt hög i Asien, men det fanns ingen som vågade satsa online vid det tillfället, så vi såg en möjlighet att gå in på marknaden. Idag är vi absolut ledande i vårt segment när det kommer till stil, resor och mat”, säger han.

Nu köps Lifestyle Asia upp av den tyska mediejätten Burda, för en summa som parterna inte har valt att gå ut med. De tre svenska grundarna kommer vara kvar i bolaget som digitalt ansvariga för Burdas samtliga lyxtitlar i Asien.

“Det här känns fantastiskt, det känns otroligt kul att vi har kunnat hitta en så strategiskt bra partner, de fanns på vår wishlist. Året kunde inte börja bättre. Nu är målet att bygga vidare och se till att det här blir ännu större”, säger Christopher Lindvall.

Hur ser du på att Stureplan.se nyligen lade ner?

“Jag har inte bott i Sverige de senaste tio åren, men det kommer alltid nya produkter”.

Finns det något mer att göra på den svenska marknaden inom det här segmentet?

“Konsumtionen finns, men på annonssidan är Sverige tyvärr inte tillräckligt stort idag för de annonsörer vi jobbar med, som Gucci, Dior, Audi, Mercedes och Rolex”.

Så ni har inga planer på att ta ert koncept till Sverige?

“Nej, det har vi inte idag”.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel