Desenio startade i vardagsrummet – värderas till en kvarts miljard

Breakit - Desenio startade i vardagsrummet – värderas till en kvarts miljard
Helena och Martin Blomqvist.
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Att sälja posters på nätet har visat sig vara en bra affär för Helena Blomqvist och Martin Blomqvist. Nu säljer de halva sitt bolag Desenio – som värderas till en kvarts miljard kronor, enligt Breakits källor.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Ett par kala, vita väggar hemma i familjen Blomqvists vardagsrum - där börjar historien om e-handelssuccén Desenio.

“Vi behövde några snygga tavlor som samtidigt kunde fungera som ljuddämpare. Men vi hittade bara dyra och tråkiga alternativ, så då snickrade vi ihop några själva istället”, säger Helena Blomqvist.

Om de själva upplevde behovet så borde det finnas fler som kände samma sak, resonerade paret Blomqvist och vädrade en spännande affärsmöjlighet.

“Det här var 2009 och det hade börjat bubbla en del bland vissa e-handelsbolag men konkurrensen var fortfarande inte så tuff. Min plan var att dra igång en webbshop men jag visste inte inom vilken nisch och det var i det läget som idén att sälja ljuddämpande tavlor dök upp”, säger Martin Blomqvist.

Men det skulle visa sig att det inte var ljuddämpande tavlor som skulle bli den stora försäljningshiten för entreprenörsparet, utan affischer. Steg för steg utvecklade de sitt produktutbud och när de tog in planscher i sitt sortiment såg de nästan från dag ett hur försäljningen tog fart.

“När vi började med posters 2014 fanns det inte så många aktörer på marknaden men sedan dess har trenden blivit allt starkare och starkare. Att byta ut planscherna du har i ram och kanske köpa några nya kuddar är ett snabbt och prisvärt sätt att byta inredningen i ditt hem och det upptäcker allt fler”, säger Helena Blomqvist.

Den heta trenden med planscher i svenska hem syntes också med all önskvärd tydlighet i Desenios räkenskaper. Omsättningen växte från 4,6 miljoner kronor 2014 till 31,7 miljoner kronor 2015 och förra året hamnade försäljningen på hela 90 miljoner kronor. Under alla år har verksamheten visat vinst.

Nu är paret Blomqvist redo att ta nästa steg i sin entreprenörsresa och ta in en ny storägare. Det är riskkapitalbolaget Verdane som köper 50 procent av aktierna i Desenio. I samband med transaktionen kommer också entreprenören Jacob Tolleryd (grundare av bland annat Compricer) in som en minoritetsägare. Martin och Helena Blomqvist är säljare till aktierna men äger fortfarande 32 procent av bolaget.

“Det känns väldigt spännande att få in Verdanes Henrik Aspen och Jakob Tolleryd som ägare och i styrelsen. De kan verkligen e-handel och planen nu är att göra Desenio till ett stort globalt företag”, säger Martin Blomqvist.

Enligt Breakits källor värderas hela Desenio till runt en kvarts miljard kronor i affären. Det indikerar att paret Blomqvist får cirka 125 miljoner kronor för sina aktier men sannolikt är köpeskillingen villkorad av bolagets framtida utveckling.

“Vi kan inte kommentera något om vad vi säljer för”, säger Martin Blomqvist.

Henrik Aspén på Verdane har stora förväntningar på riskkapitalbolagets investering i Desenio:

“Nu köper vi 50 procent men vi planerar att investera mer längre fram för att hjälpa företaget växa och eventuellt göra något tillägsförvärv. Martin och Helena har gjort ett fantastiskt jobb och nu ska vi ta verksamheten till nästa nivå”, säger Henrik Aspén.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel