Deras smarta kruka Botanium ska hålla din basilika vid liv

Breakit - Deras smarta kruka Botanium ska hålla din basilika vid liv

Botaniums grundare Johannes Roselius, Mario Sanchez och Rasmus Tretow. Foto: Press

Johanna Ekström

Reporter

Nu hoppas Botaniums grundare på att dra in ett par miljoner via crowdfunding.

Det hela började med att industridesignern Rasmus Tretow hade ett stort odlingsintresse och började laborera med olika sätt att odla på. Resultatet blev en självvattnande kruka som han tog fram i ett skolprojekt, och som han även sålde några exemplar av via sin hemsida.

När Rasmus Tretow och civilingenjören Johannes Roselius sedan hamnade på samma arbetsplats hade Rasmus med sig en av sina självvattnande krukor på kontoret.

“Jag tyckte att det var väldigt intressant och ville också ha en sådan kruka. Han berättade historien om hur det kommit till och vi kände att vi borde satsa på det här”, säger Johannes Roselius.

Under ungefär ett år jobbade de med projektet vid sidan av. De tog också med sig Mario Sanchez, elektroingenjör och en av medgrundarna till barnklockan Tinitell, in i projektet.

Sedan ett halvår har de tre medgrundarna jobbat med Botanium på heltid från Stockholm School of Entrepreneurships inkubator.

Krukan som de har tagit fram bygger på så kallad hydroponisk odlingsteknik som innebär att man inte använder jord, utan ett “odlingsmedium” som också kommer med. Efter att ha fyllt på vatten, näringsdroppar, odlingsmedium och satt i krukans kontakt i ett eluttag sköter den sig sedan själv i upp till en månad.

“Att vi inte använder jord gör att det inte kan komma in skadedjur som kan komma med jorden. Man kan också odla snabbare på det här sättet”, säger Johannes Roselius.

Krukan har inbyggd timer och pump. Det går att odla allt från örter till tomater och chili.

“Vi har testat olika storlekar av krukorna och att odla i dem under en längre period. Nu har vi en helt färdig produkt. Vi har också varit i Kina och träffat olika leverantörer. Nu är nästa steg att få in pengar via vår Kickstarter-kampanj”, säger Johannes Roselius.

Kampanjen börjar den 18 januari och målet är satt till 500.000 kronor. Men förhoppningen är att få in 1-2 miljoner kronor. Då kommer krukan också att kunna tillverkas i flera färger.

“Vi vill nå ut internationellt och komma in och sälja på olika inredningsbutiker och sajter. Tanken är också att vi ska fortsätta göra ytterligare odlingsprodukter med samma teknik, och kanske även andra tillbehör, saker som gör att människor som inte har en egen tomt kan få njuta av att odla hemma”, säger Johannes Roselius.

Fotnot: I  "Veckans break?" presenterar vi varje helg ett helt nytt svenskt startupbolag – som är i en mycket tidig fas. Läs tidigare artiklar i serien här

Läs fler artiklar
LÄS MER