Sök

Egmont investerar tungt i Outnorth – går in med 40 miljoner

EgmontOutnorth

Stefan Gustafsson (i förgrunden) är medgrundare av Outnorth. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Friluftsbutiken får in nya miljoner och stark mediepartner.

Egmont, det danska mediebolaget som har en omfattande verksamhet i Sverige, gör sin fjärde investering i svensk e-handel rapporterar Di Digital. Det är nätbutiken Outnorth som plockar in 40 miljoner kronor från Egmont, enligt Di Digital till en värdering på 250-300 miljoner kronor. 

”Vi ska satsa pengarna i sortiments- och lagerutveckling. Vi är stora i Sverige, men har mycket att göra i resten av Norden och Tyskland”, säger Outnorths vd Lars Nykvist till Di Digital. 

Egmont ger ut tidskrifter som Vagabond, King, Ica Kuriren och Hemmets Journal. Tidigare har bolaget investerat i svenska bolag som Jollyroom, Animail samt Bagaren och Kocken. Idén tycks vara att köpa in sig i e-handlare som kan bygga synergier med tidskrifterna. 

”Vi investerar i nischaktörer i Norden. Som tidskriftbolag har vi nischtänkandet i vårt DNA”, säger Torsten Bjerre Rasmussen, vd för Egmont Publishing till Di Digital.

Outnorths e-handel drogs igång 2005. Fem år senare omsatte bolaget drygt 50 miljoner kronor. Enligt den senaste årsredovisningen, som gäller helåret 2015 sålde Outnorth för 288 miljoner kronor, dock med en förlust på 27,1 miljoner kronor. De senaste fem åren har bolaget kostat drygt 110 mijoner kronor i sammanlagda förluster. 

Största ägare före affären med Egmont var riskkaitalbolaget Verdane (67 procent) samt grundarfamiljen Gustafsson (20 procent). 

Målet för 2016 var enligt bolagets årsredovisning att vända till svarta siffror. Enligt Di Digital landar resultatet för fjol året dock "under nollan".

Läs mer