Ingager går över 100 miljoner - "Det var ett maxat år"

Breakit - Ingager går över 100 miljoner - "Det var ett maxat år"
Ingagers nya anställda: Malin Rosendahl, project manager, Oliver Carlquist, performance marketer, Natalie Danielsson, performance marketer, Isabel Agardh, project manager, Johan Henriksson, performance marketer, Jennie-Ann Klang, business developer, Linn B
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Sveriges största Facebook-byrå Ingager dubblade omsättningen 2016. Nu ska bolaget fortsätta växa i Tyskland - och satsa på annonser i Messenger.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Amerikanska Facebook erövrar världen vad gäller mobil marknadsföring. Bland svenska företag är det få som dragit så mycket nytta av den trenden som Ingager - startupbolaget som hjälper andra företag med Facebook-annonsering.

Nu kan Breakit berätta att Ingagers omsättning steg till cirka 100 miljoner under 2016, från 56 miljoner under 2015. Bolaget gjorde förra året ett nollresultat.

"Det var ett maxat år, ett tillväxtår. Allra mest imponerad är jag över att vi nådde break even på den tyska marknaden i fjärde kvartalet. På så sätt har vi bevisat att Ingager kan duplicera vår modell till en ny marknad och samtidigt på under ett år nå lönsamhet", säger Ingagers vd och medgrundare Jimmy Jakobsson.

Bolaget gick under 2016 från 25 anställda till 70. Utöver fler Facebook-marknadsförare har Ingager bland annat rekryterat HR-personal och finanspersonal.

Jimmy Jakobsson säger att det är stor brist på personal inom Ingagers kärnområde: Facebook-marknadsföring.

"Det finns i princip inga att rekrytera, vare sig på den svenska, norska eller tyska marknaden. För att hantera situationen har vi skapat en modell där vi i stället identifierar människor med stor potential, vilja och som passar in i Ingagers kultur. Det gör att de vi anställer har vitt skilda bakgrunder, utbildningar och intressen. Alla nyanställda går sedan vår interna utbildning Ingager Campus", säger han.

Under 2017 är planen att expandera ännu mer i Sverige, Norge och Tyskland.

Dessutom ska Ingager fästa mer uppmärksamhet vid Facebooks chatt-app Messenger.

"Varför satsa på Messenger? Jo, det är där merparten av användarna befinner sig under 2017", säger Jimmy Jakobsson.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel