Sök

Så går det för ljudbokstjänsten Storytel – här är senaste siffrorna

Storytel

Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel som nyligen förvärvade det anrika bokförlaget Norstedts. Foto: Anders Wiklund / TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Storytel överträffar prognoserna för det fjärde kvartalet.

Ljudboksbolaget Storytel hade 360.200 abonnenter i genomsnitt under fjärde kvartalet 2016. Det är 6.200 fler än prognosen och en ökning med 19.000 abonnenter från de 341.500 som bolaget hade i genomsnitt i tredje kvartalet i fjol. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Utfallet för fjärde kvartalet blev 230.800 abonnenter i Sverige, jämfört med prognosen på 225.000 abonnenter och 129.400 abonnenter i utlandet, jämfört med prognosen 129.000 abonnenter. Föregående kvartal hade bolaget 219.900 abonnenter i Sverige och 121.600 abonnenter i utlandet. 

"Det är intressant att vi attraherar så många nya lyssnare trots att fjärde kvartalet normalt sett inte är ett av våra bästa kvartal. Jag är också riktigt nöjd med att Storytel växer så starkt på en konkurrensutsatt svensk marknad, samt att utlandsförsäljningen mer än fördubblas i år", säger Jonas Tellander, vd på Storytel.

Bolaget överträffade även prognosen på intäktssidan. I Sverige uppgick streamingintäkterna för fjärde kvartalet till 92 miljoner prognos, jämfört med prognosen på 89 miljoner kronor och utlandet till 56 miljoner kronor, jämfört med prognostiserade 54 miljoner kronor. 

Streamingintäkterna steg därmed med 61 procent i fjärde kvartalet till 148 miljoner kronor jämfört med 92 miljoner kronor samma kvartal i fjol och för helåret 2016 var ökningen 65 procent jämfört med föregående år.

Storytel Norge ägs endast till 50 procent, men abonnenter och intäkter i ovan siffror ingår till 100 procent. I koncernredovisningen tillämpas klyvningsmetoden.

Läs mer