Sök

Elektronikkedjan Expert blir ”Power” – gör comeback som e-handlare

Experte-handel

Expert laddar för återkomst på nätet. Foto: MARKO SÄÄVÄLÄ/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Här är planen för den forna elektronikkedjan Expert.

Kriget mellan elektronikkedjorna skördade flera offer i Sverige. Hösten 2012 ansökte Expert om konkurs. Året innan hade On Off gjort samma sak.

Orsaken? Den mördande konkurrensen och prispressen som följde när aktörer som Media Markt klev in i Sverige. 

Nu, drygt fyra år efter konkursen, laddar Expert för en återkomst på den svenska marknaden. Computer Sweden rapporterar att kedjan initialt kommer att vara en renodlad e-handel.

”Inför det nya året har bolaget informerat leverantörerna om att e-handeln ska vara på banan redan under första kvartalet”, skriver Computer Sweden

Målet är att nå en omsättning på 450 miljnoer kronor redan under 2017, enligt tidningen.

Det klassiska varumärket Expert ska dock inte användas.

Expert äger domännamnet Power.se, enligt Internetstiftelsen i Sverige. Det är också namnet Power som ska användes mot konsument, enligt Computer Sweden. 

"Vi har etablerat Power i Finland och Danmark. Nu ska vi etablera det i Sverige. Det här är något annat än Expert. Det här är snarare en elektronikkedja av samma sort som Elgiganten och Media Markt", säger Ronny Blomseth Experts koncernchef till Computer Sweden.

Läs mer