Sök

Hon driver sitt Storimi från USA – landar avtal med svenska bokförlag

Storimi

T.v: Mia Breitholtz, marknadschef och medgrundare på Storimi. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Mia Breitholtz driver sin startup på distans från New York. Nu skriver barnboksappen avtal med bokförlaget Idus förlag.

Storimi är en app som låter föräldrar läsa barnböcker tillsammans med sina barn och samtidigt spela in sin röst. På så sätt kan barnen även lyssna på sina föräldrars berättande i efterhand.

Bakom bolaget står bland annat Mia Breitholtz, tidigare marknadschef på konsultjätten HiQ. Trots att bolaget än så länge bara satsar på den svenska marknaden håller Mia Breitholtz till i New York, ett helt hav från sina medgrundare i Stockholm.

Trots avståndet säger Mia Breitholtz att arbetet fungerar bra.

“Jag tror att det är väldigt viktigt att fortsätta ha den där dagliga kontakten, även om man inte har något viktigt att berätta. Vi brukar ta ett skypesamtal bara för att checka in och säga hej”, säger Mia Breitholtz, medgrundare och marknadschef på Storimi.

Hon kom in i bolaget maj 2016, ungefär ett år efter att Erika Kitana startade bolaget tillsammans med Felix och Axel von Heland. Sedan tidigare har hon framförallt erfarenhet från att jobba inom och mot storbolag.

“Det här är mitt första kliv in i startupvärlden. Jag gillar verkligen känslan av att allt är på riktigt. Alla förluster blir superpersonliga och man firar i princip varenda mejl man får”, säger hon.

Får du beställa egen tårta i New York när de andra firar i Stockholm då?

“Nja, vi får nog hellre skicka digitala tårtor till varandra på Facebook i så fall. Men jag flyger också hem ganska ofta. Det är såklart extra roligt när man träffas”, säger Mia Breitholtz.

Trots att grundargruppen är något utspridd har Storimi lyckats få på plats avtal med barnboksjättar som Bonnier Carlsen och Rabén och Sjögren. I dagarna har startupbolaget även slutit avtal med det något mindre förlaget Idus.

“Vi har faktiskt bara fått positiva reaktioner från förlagen. Jag tror att de flesta ser att man behöver mer än bara rena digitala barnböcker för att få den digitala affären att funka. Det är härligt enkelt att läsa böcker, samtidigt kan tekniken skapa möjligheter att nyttja det på ett annat sätt”, säger Mia Breitholtz.

Bolaget har sedan tidigare tagit in några hundra tusen i riskkapital från bland annat Anna Settmans riskkapitalbolag The Springfield Project. Med det lilla startkapitalet har man nu lyckats få sina första hundra betalande användare och ytterligare några tusen gratisanvändare.

“Nu satsar vi på att kunna gå ut och göra det här stort. Vi har en massa möten inbokade under våren för att stänga en rejäl såddrunda”, säger Mia Breitholtz.

Exakt hur mycket pengar det brukar handla om är oklart men med en såddrunda i Sverige brukar man mena allt mellan 2 miljoner och 10 miljoner kronor.

Storimi hoppas på att kunna vara kassaflödespositiva om två år.

Läs mer