Modesajten NA-KD plockar in 140 miljoner från Northzone och Eequity

Breakit - Modesajten NA-KD plockar in 140 miljoner från Northzone och Eequity
Jarno Vanhatapio. Foto: Niclas Elmrin
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Jarno Vanhatapio: "Största affären hittills i mitt liv"

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Tjugo över tio på kvällen före julafton skrev entreprenören Jarno Vanhatapio på sin privata Facebook-sida:

“Känslan att ha jobbat stenhårt i fem månader med den största affären hittills i mitt liv och landa den dagen innan julafton!”.

I det läget ville Jarno Vanhatapio inte ge några fler detaljer men nu kan Breakit avslöja vad det egentligen var som entreprenören jublade över natten till julafton - riskkapitalbolagen Northzone och Eequity investerar 140 miljoner kronor i hans modesajt NA-KD. Northzone tar den största delen i nyemissionen med 93 miljoner kronor.

Intresset för att delta i nyemissionen har varit stort både i Sverige och utomlands:

“Jag var över två svängar till Silicon Valley och vi har inte stängt dialogen där borta helt men jag tycker nu att vi hittat två riktigt bra partners här på hemmaplan i Northzone och Eequity”, säger Jarno Vanhatapio som tidigare grundat och sålt modesajten Nelly.

Trots att det bara är ett år sedan han lanserade NA-KD har bolaget lyckats etablera sig som en av Sveriges största e-handlare med en omsättning på 160 miljoner kronor.

“Norden är inte vår primärmarknad, vi har bevisat att vi kan skala vår modell globalt. Det är därför intresset varit så stort bland internationella investerare. På rullande 12-månadersbasis omsätter vi 220 miljoner kronor och det är först nu resan börjar på allvar”, säger Jarno Vanhatapio.

Med ytterligare 145 miljoner kronor i kassan tänker han anställa ett 30-tal nya medarbetare, bredda sortimentet och satsa ännu mer pengar på marknadsföring.

När NA-KD startades var en bärande idé att erbjuda en färdig teknikplattform till mindre e-handlare så att dessa själva slapp att investera i  teknikutveckling. Parallellt med detta byggde Jarno Vanhatapio en egen e-handel under varumärket NA-KD. Men det är den egna e-handelsdelen som blivit den stora försäljningssuccén.

“Vi har fortfarande kvar infrastrukturen för andra e-handlare fast det är vårt eget varumärke som fått absolut största genomslag och det är där som vi nu känner att vi har slagläge”, säger Jarno Vanhatapio.

En nyckel till NA-KD:s framgångar har varit den snabba tillväxten i sociala medier. NA-KD har för närvarande över 750.000 följare på bland annat Instagram och Snapchat.

“Instagram är vår viktigaste kanal idag med 630.000 följare, där är vi redan större än till exempel Zalando och Nelly. På Snapchat växer vi procentuellt snabbast och vi kommer också satsa mer på Youtube framöver”, säger Jarno Vanhatapio.

Han är hemlighetsfull kring hur NA-KD lyckats få så stor social spridning med en relativt begränsad budget.

“Det vill jag inte prata så mycket om men egentligen finns det inte något hemligt recept. Vår strategi är att i första hand driva engagemang, gör du det får du många följare och det leder i slutändan till mycket försäljning”.

Och hur skapar ni så stort engagemang bland era följare?

“Visst har vi algoritmer som hjälper oss men i grunden handlar det om hårt arbete. Vi har en vissa jargong i våra texter som folk gillar och vi försöker engagera rätt människor att agera”, säger Jarno Vanhatapio.

Han menar att sociala medier idag tagit över TV-reklamens roll som byggare av nya varumärken.

“Det är i sociala medier som du skapar en coolhetsfaktor och matar in kännedomen om ditt varumärke. Sedan driver du fram avsluten via till exempel sökordsmarknadsföring och banners”, säger Jarno Vanhatapio.

Läs fler artiklar
LÄS MER