Hundra hackare på havet - en rapport från Gothenburg Startup Hack

Breakit - Hundra hackare på havet - en rapport från Gothenburg Startup Hack
Översiktsbild, PicOnes app, en drönare för matleverans och längst ner till höger: David Bergström och Sebastian Sandberg från PicOne-teamet.
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Klockan är kvart i åtta på lördagsmorgonen och i Göteborgs hamn står 102 människor på däcket till fartyget S:t Erik. Himlen är grå och det är sju plusgrader.

Tomas Ohlson kliver upp på utkiksplattformen.

“Välkomna!”, ropar han ner mot däck.

“Jag kan meddela att det finns gratis kaffe till alla, hela dagen”, säger han och får jubel till svar.

Tomas Ohlson uppmanar alla att “inte streama för många kattvideos” eftersom det är viktigt att bandbredden räcker till när båten är ute på sjön.

Hackarna skyndar sig ner i den övre kajutan där de klämmer in sig vid bord och på stolar. Det går knappt att gå mellan borden. Doften av nybryggt kaffe sprider sig i rummet medan lagen äter grillchips och småpratar. Ljudet från Celine Dions “My heart will go on” överröstar knapprandet av fingrar mot tangenter.

Lag PicOne slår sig ner mitt i smeten. Teamet består av Sebastian Sandberg (bland annat ansvarig för kopplingen mot Facebook), designern David Bergström samt Simon Arneson och John Johansson som bygger tyngre backend och databas.

De är ett erfaret hackargäng som tidigare har varit med på bland annat Techcrunch Disrupts hack i London.

På David Bergströms skärm syn en vit logotyp mot mörkgrå transparent bakgrund. Där står: “PicOne. Choosing a movie has never been easier”.

PicOne är inspirerad av dejtingappen Tinder, som låter användarna svepa bilder på potentiella partners till höger eller vänster. Höger betyder ja, vänster betyder nej.

Om två personer trycker ja på varandra blir det en matchning och en chatt mellan de båda öppnas.

“Vad vi vet finns det ingen som har skapat en lösning för när man är fem kompisar som sitter och ska välja vilken film man vill se. Med vår app ska du kunna swipa höger och vänster på filmförslag fram tills ni får en match, alltså en film som alla i gruppen har sagt ja till”, säger David Bergström.

När klockan är två minuter i nio lämnar skeppet kajen. Nu åker vi!

De 25 grupperna ombord arbetar med allt från mjukvara för effektivare webbannonsering till matleverans med drönare. Deltagarna är en blandning av teknikstudenter och kompisgäng som arbetar på etablerade techbolag.

Inget av lagen är ett redan existerande företag - varje idé ska vara ny.

Deltagarna har fått tillåtelse att göra en del design på förhand. Allt kodande måste dock ske på båten. Det innebär att det är bråttom. Varje lag ska lyckas ta fram en någotsånär färdig prototyp på tio timmar.

I aktern träffar jag Tomas Ohlson och Johannes Tveitan, två av arrangörerna bakom Gothenburg Startup Hack. De berättar att det säger mycket om en utvecklare om han eller hon lyckas skapa en fungerande och innovativ produkt på kort tid.

“Då vet man vad personen går för och hur han eller hon presterar under press. Om ett techbolag ska rekrytera någon är de såklart intresserade av ett färskt arbetsprov som de vet är byggt på tio timmar”, säger Johannes Tveitan, som till vardags jobbar på Monocl - ett företag som bygger digitala analysverktyg för läkemedelsforskningsbolag.

De är båda tydliga med att hacket inte bara är en kul grej, utan på allvar. Tanken är att evenemanget ska leda till att idéer, som annars lätt stannar i just idéstadiet, ska genomföras i praktiken och i förlängningen bli företag.

“Det finns massor av startupevent som bygger på att framgångsrika entreprenörer håller tal för att inspirera andra. Det finns förstås poänger med det men jag gillar att vårt event inte fokuserar på det, utan bygger på att folk faktiskt ska skapa saker själva. Innan du kan sälja in din produkt måste du bygga den”, säger Tomas Ohlson.

Han driver själv bolaget Trueflow, som kan beskrivas som en sorts inomhusvariant av Google Maps där mässbesökare kan söka efter företags montrar.

Vid lunchtid har M/S S:t Erik nått Vrångö, den sydligaste av de åretruntbebodda öarna i Göteborgs skärgård. Där vänder båten.

Efter maten tystnar småpratet och deltagarna stirrar koncentrerat in i skärmarna. Team PicOne har stött på ett problem. En viktig funktion med appen är att användarna kan lägga till sina Facebook-vänner i den. Men kopplingen mot Facebook krånglar.

“När folk kommer tillbaka till appen från Facebook så händer ingenting. Vi vet inte varför”, säger Sebastian Sandberg.

PicOne-teamet sitter inte ansikte mot ansikte utan har hamnat på två olika bord, där halva teamet har ryggen vänd mot den andra halvan. Därför måste Sebastian Sandberg hela tiden luta sig över den trånga mittgången för att prata med sitt team.

“Simon, kan vi förklara för Breakit vad det är som inte fungerar?”.

“Nej!”, säger Simon Arnesson och fortsätter leta i koden efter lösningen.

Under tiden har David Bergström, med hjälp av animationsverktyget CSS, lyckats skapa så kallade flip cards - en vändbar vy som användaren ska se i appen. I den första vyn syns filmaffischen till Avengers 2. Om användaren klickar "flippar" kortet och användaren får se dess baksida som består av en faktaruta om filmen.

“Nu har vi ett kort som flippar i alla fall”, säger David Bergström och provklickar.

Klockan två på eftermiddagen är vi tillbaka i hamn. Himlen är lika grå som på morgonen och det är lika kallt och rått i Göteborgs hamn, skillnaden är att det har börjat regna.

Arrangörerna drar en lättnadens suck över att internet har fungerat i stort sett hela vägen. Den tilltänkta leverantören Tele2 drog sig ur fem dagar innan hacket och Icomera, som bland annat ligger bakom uppkopplingen på SJ:s tåg, fick hoppa in.

Inne i övre kajutan har PicOne lyckats lösa det värsta av Facebook-problemet. Nu fungerar det att logga in med Facebook men det går fortfarande inte att lägga till vänner. 

"Vi har nog löst mer än hälften", säger Sebastian Sandberg, innan han återgår till sin grubblande position med handen i pannen och ena armbågen stödd mot bordsskivan.

Ett par timmar går. När jag går tillbaka in i övre kajutan slår den varma syrefattiga luften emot mig som en vägg och en svag doft av svett har spritt sig i lokalen.

Då kommer juryn. Den består av Staffan Truvé och Petter Eriksson från big data-bolaget Recorded Future, Interaktionsbyråns medgrundare Emma Rozada och Martin Doversten, tillväxtchef i USA på medieanalysverktyget Burt.

Efter att ha avverkat några bord är de framme vid PicOne.

“Tanken är att man till exempel ska kunna välja att bara bläddra mellan filmer som finns specifikt på Netflix, om det är den filmtjänsten man använder”, förklarar John Johansson.

“Hur ska man finansiera det här?”, undrar Petter Eriksson från Recorded Future.

"Du skulle till exempel kunna låta företag gå in och sponsra sina egna filmer, så att de syns mer än andra”, säger John Johansson.

Ytterligare trekvart passerar. Hackarna stirrar fortsatt intensivt in i sina skärmar när Tomas Ohlson tar mikrofonen och ropar:

“Ok allihopa! Nu är klockan 18. Stäng er laptops”.

David Bergström pustar ut och släpper ner händerna längs sidorna. PicOne-teamet hann lösa Facebook-strulet innan tiden rann ut.

“Nu är man allt bra utpumpad”, säger han.

*************

Senare på kvällen vinner PicOne juryns pris för bästa UX-design (användarupplevelse) när eventet fortsätter i land på Kajskjul 8.

Teamet hamnar också på delad förstaplats när publiken får välja sin favorit, även om de till slut bara blir tvåa efter att Tomas Ohlson anordnat en improviserad utslagstävling i form av handuppräckning i publiken.

“Jag är sjukt nöjd med att ha vunnit i UX-kategorin”, säger David Bergström och knyter näven.

Tomas Ohlson kliver upp på scenen och avslutar prisutdelningen.

“Vi ska komma ihåg att det här inte handlar om att vinna. Det handlar om att se till att saker blir gjorda, att idéer blir verklighet. Det är poängen. Tack så mycket!”. säger han och river ner kvällens längsta applåd.

Läs fler artiklar
LÄS MER