Så hittar du ett bra företagsnamn till din startup – experternas bästa råd

Breakit - Så hittar du ett bra företagsnamn till din startup – experternas bästa råd

Spotify har skapat en namntrend. Till höger namnexperten Katarina Nilsson. Foto: TT samt pressbild

Johanna Ekström

Reporter

Vad ska din startup heta egentligen? Här kommer Breakits superguide kring hur du ska tänka för att komma på ett bra namn.

Spotify fick sitt namn genom att grundarna Martin Lorentzon och Daniel Ek satt i olika rum i en lägenhet och ropade namn till varandra.

Martin Lorentzon sa något som Daniel Ek av misstag uppfattade som "Spotify". En googling visade att det inte fanns något annat som hette så - och en namntrend var född. Sedan dess har otaliga startups fått ändelsen “...ify”.

Men hur ska du egentligen tänka när du väljer namn?

Katarina Nilsson är namnstrateg och driver sedan 2008 namnbyrån Eqvarium. Hon har hjälpt ett stort antal företag att hitta namn till nya produkter – och menar att det kan vara en risk att följa en namntrend.

“Man behöver alltid tänka på att välja något som håller långsiktigt under hela livscykeln. Spotify blev jättestort, men hur länge är Spotify det vi går till? Teknikskiftena sker så tätt idag så jag tycker att det är en riskabel strategi. När Spotify inte är så hett längre kanske det inte känns så fräscht med ett liknande namn”, säger hon.

En annan namntrend Katarina Nilsson varnar för som man ser ganska ofta i startupvärlden är att utesluta vokalerna i namnet, som Kitchn, Happn, Smpl och Flickr. Det kan låta häftigt just nu, menar hon, men risken finns att det bara gör att folk känner sig vindögda i längden. 

“Men det beror på vad man har för strategi på marknaden också. Vill man driva på och vara föregångare så råder jag att välja ett namn som också är en föregångare. Ska man finnas ett antal år på marknaden kan man vara säker på att trenden mattas. Då är det bättre att välja något unikt som speglar företagets själ än att låna från någon annan”, säger Katarina Nilsson.

Här ger hon viktiga råd till startups som vill hitta ett namn:

1. Rita upp den strategiska kartan

Svara på frågorna: Vilka är mina krav på namn? Vilket jobb ska namnet göra? Vad finns det för juridiska krav? Vilka språk ska det funka på? Vad ska det kommunicera? Hur lång tid ska varumärket leva? Vilken är målgruppen?

2. Spåna namnförslag

När du har det klart för dig börjar det kreativa arbetet med att ta fram olika förslag. Ta gärna fram olika nyckelord. Vad har de för synonymer? Vad heter de på olika språk? Vill du till exempel signalera trovärdighet, som är "reliability" på engelska? Kan du då använda dig av "rely"? Testa också att sätta ihop olika ord för att se vad resultatet blir – och prova hur namnet ligger i munnen.

3. Matcha det du vill utstråla

Det är viktigt att ha ett namn som kommunicerar vad du vill att företaget ska utstråla. Namnet ska matcha varumärkespositioneringen och prisnivån. Om du vill ligga i ett premiumsegment kan du inte ha ett namn som låter billigt. Känn på skillnaden mellan skokedjorna Rizzo och Eurosko, var förväntar du dig att hitta de billigare skorna?

4. Stäm av

Under resans gång behöver du kolla att de stämmer överens med dina kriterier och att de fungerar juridiskt och språkligt för de marknader som är viktiga för dina affärer. Och att de fungerar bra på internet.

5. Skydda namnet

Kolla att du inte gör intrång på någon annans rätt – se hur Breakit gjorde nedan. Det är också viktigt att varumärkesregistrera, inte minst ur ett investerarperspektiv så att det är klart om du sedan ska sälja av bolaget. Att ha varumärket registrerat tillför värde.

Men se upp för detta!

Namnstrategen Katarina Nilsson varnar för följande:

  • Skoja till det. Ta inte bara något namn som låter skoj.
  • Välja ett för beskrivande namn. Det kan till exempel vara en risk att använda ordet VR i namnet, helt plötsligt kanske något annat är inne och namnet känns daterat. Om man tittar tillbaka så var IT jättehett att ha i ett namn förut. Idag är IT lika spännande som mjöl.
  • Ta något självklart. Det kan vara en fara att välja ett namn som känns självklart från början. Om det är väldigt lätt att ta till sig kan det ofta kännas ointressant efter ett tag. Välj hellre ett namn som är lite mer al dente, så att det förblir spännande framåt.
  • En ordlek. Det kanske är kul de första 30 gångerna – sedan blir man mätt på det. Men det kan fungera ibland.
     

Och vad säger startup-bolagen själva?

En som har tagit fram många startupnamn är grundaren av digitala vårdcentralen Kry, Fredrik Jung-Abbou.

Han tipsar den som har slut på idéer om att använda sajter som listar populära bebisnamn i olika länder. Och föreslår att du ska söka på namn från “udda länder med vackra språk”.

“Då kan man hitta något kul”, säger han.

Även han menar att du ska undvika namn som för tydligt beskriver vad du gör.

“Kry funkar för massor av symptom och vårdformer. Medan ‘Läkaredirektimobilen.com’ är i kul i tre veckor, sedan blir det för smalt. På samma sätt är Breakit bättre än ITnyheter24”.

Ett annat exempel han tar upp är Klarna. Betalbolaget hette först Kreditor, ett namn de växte ur när tjänsten utökades.

“Amazon däremot är toppen. Namnet speglar en rik variation: Vi har allt, som i Amazonas. Idag kan Amazon därför ladda varumärket med allt möjligt, och göra allt från molntjänster till AI-assistenter”, säger Fredrik Jung-Abbou.

Och hur gjorde Breakit?

Det var något av en namnkris bara veckor före lansering av sajten. Då skulle den nämligen heta Diggit. Domänen var ledig och namnet presenterades för allmänheten.

I sista stund upptäckte dock juristen Roger Axelsson att namnet Digit, med ett g, var varumärkesregistrerat inom EU. Därmed gick inte heller Diggit att använda. Upptäckten gjordes genom en slagning i patentdatabasen TM View, med rutan “fuzzy” iklickad.

Det var bara att börja spåna igen. Ett gäng på runt sex personer bollade fram och tillbaka genom att sätta ihop olika ordkombinationer och sedan rösta för det de tyckte var bäst.

“Till slut var det nog jag som sa ‘Break...it, det är ganska bra’. Responsen på namnet sedan dess har varit väldigt bra. Det är lätt att komma ihåg, det är internationellt och vi äger även Breakit.com nu. Det är viktigt att domännamnet är ledigt, men den största lärdomen var ändå att kolla på TM View”, säger Breakits medgrundare Olle Aronsson och fortsätter:

“Jag gillar att vi har ett namn som enkelt går att använda som ett verb. Vi breakar saker, och blir därmed synonyma med att vara först med nyheter. På samma sätt som man googlar, twittrar och snappar”.

Glöm inte att också att kolla in Bolagsverkets checklista för vad du behöver tänka på kring namn. Den hittar du här.

Läs mer:

 

Läs fler artiklar
LÄS MER