Facebook-byrån Ingager växer i raketfart - startar Eniro-dödare

Breakit - Facebook-byrån Ingager växer i raketfart - startar Eniro-dödare
Ingagers vd Jimmy Jakobsson.
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Sveriges största Facebook-byrå Ingager växer blixtsnabbt och omsätter nu 70 miljoner kronor i årstakt. Nästa steg blir en Tysklandsexpansion och en utmanare till det krisande sökbolaget Eniro.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Ingager är landets största renodlade Facebook-byrå. Bolagets affärsidé är att hjälpa företag som vill synas på Facebook att skapa reklamkampanjer för det sociala nätverket.

“Vi har blivit otroligt starka i en specifik nisch. Våra konkurrenter är de vanliga mediebyråerna. De har visserligen Facebook som en del i sitt erbjudande men de är inte specialiserade som vi är. Det vi ser nu är att företag flyttar ut just sina Facebook-kampanjer från traditionella mediebyrårer och lägger dem hos oss i stället”, säger Jimmy Jakobsson, som startade Ingager 2011 tillsammans med Henrik Almskoug.

Bolaget omsätter för närvarande cirka 6 Mkr i månaden, motsvarande strax över 70 Mkr i årstakt. Det är mer än dubbelt så mycket som för ett år sedan. Ingager gjorde också en vinst på cirka 2 Mkr under 2014.

Annonsörer gillar Facebook eftersom nätverket, lite förenklat, vet vem du är och vad du förmodligen vill köpa. Vad som kan upplevas som läskigt för konsumenter är guld för den som ska rikta en annonskampanj.

“Allt fler inser fördelen med att kunna rikta annonser mot till exempel alla villaägare i mindre städer i Sverige som är män och mellan 30 och 40 år gamla. Facebook är väldigt träffsäkert”, säger JImmy Jakobsson.

Nästa steg för Ingager blir en expansion till Tyskland, där bolaget ska starta en ny byrå under 2015. Dessutom blir det en ny byrå på svensk mark - nischad mot lokala annonsörer.

Den svenska lokala byrån heter Start Marketing och har ett tydligt mål i sikte: Att sno annonspengar från det börsnoterade sökbolaget Eniro och lokaltidningarna.

“De pengar som den stora bilhandlaren i Halmstad eller Ica-butiken i Skövde lägger på Eniro borde de lägga hos oss i stället. Det ger bättre effekt till lägre kostnad. Även på mindre orter når nu Facebook ut till fler människor än Eniro och lokaltidningarna gör. Jag har faktiskt försökt kontakta Eniro för samarbeten men de har hållit dörren stängd, så nu blir det såhär i stället”, säger Jimmy Jakobsson.

Allt är dock inte frid och fröjd i Facebook-annonsbranschen. En återkommande kritik mot nätverket är att det inte lyckas attrahera tonåringar, som nuförtiden hänger på Snapchat och andra yngre plattformar.

På lång sikt utgör det ett allvarligt hot mot Facebook eftersom annonsörer gillar att nå unga i högre grad än äldre.

Jimmy Jakobsson säger att det visserligen är sant att antalet Facebook-användare inte växer särskilt mycket men att det ändå är väldigt starkt att 4,2 miljoner svenskar är inne på Facebook varje dag.

"Det är mycket snack om att de unga har flyttat till andra nätverk. Men vad vi ska komma ihåg är att användandet av Facebook, alltså hur aktiva användarna är, ökar med ungefär 10 procent per år. Så det blir allt lättare att nå folk via Facebook”, säger han.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel