Stort intresse för Tobiis VR-satsning – fyller kassan med en halv miljard

Breakit - Stort intresse för Tobiis VR-satsning – fyller kassan med en halv miljard
Foto: Emma-Sofia Olsson / TT
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Det svenska ögonstyrningsbolaget Tobii tar in 458 miljoner kronor.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Vi har tidigare kunnat rapportera att det svenska ögonstyrningsbolaget Tobii planerat att genomföra en företrädesemission på cirka 450 miljoner kronor. 

Bakgrunden till den stora finansieringsrundan är att bolaget vill göra "betydande investeringar" i eyetracking inom virtual reality (VR) och smartphones.

Nu står det klart att emissionen övertecknats med 98 procent och att 458 miljoner kronor, före avdrag för emissionskostnader, kommer att tillföras bolaget.

”Intresset för eyetracking i olika konsumentapplikationer har utvecklats väsentligt snabbare än vad vi förutsåg vid börsintroduktionen i april 2015. Vår bedömning då var att det skulle ta lägre tid för eyetracking att bli aktuellt i smartphones och headsets för VR än vad vi ser idag. Den kapitalanskaffning om drygt 400 miljoner kronor som gjordes i samband med noteringen räcker för att fullfölja den affärsplan vi beslutade om då, men för att skapa förutsättningar för att ta en ledande position även inom dessa nya områden behöver vi nu lägga ännu större resurser på marknads- och teknikutveckling” har Tobiis vd Henrik Eskilsson tidigare kommenterat.

Igår stod det klart att Facebook köpt upp konkurrenten The Eye Tribe som verkar inom samma affärsområde som Tobii.

Breakit söker Tobiis vd Henrik Eskilsson för ytterligare kommentarer.

Så är Tobii uppbyggt

Tre affärsområden

  • Tobii Dynavox riktar sig mot personer med olika funktionsnedsättningar som använder bolagets teknik för att interagera med en dator.

  • Tobii Pro riktar sig mot forskare och företagsvärlden, främst i form av marknadsundersökningar där man försöker reda ut var någonstans i en specifik miljö konsumenter tittar.

  • Tobii Tech är bolagets yngsta affärsområde. Här skapar man konsumentprodukter främst för underhållning och dataspel. Bolaget har samarbeten med datortillverkarna Alienware och MSI samt svenska Starbreeze som utvecklar VR-headset och spel.

Att Tobii fortfarande går med förlust beror till stor del på utvecklingskostnader inom Tobii Tech. De två andra affärsområdena är redan lönsamma sedan ett bra tag.

Läs fler artiklar
LÄS MER