Här är Volvos okända techjuvel - investerare i bussarnas Uber

Breakit - Här är Volvos okända techjuvel - investerare i bussarnas Uber
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Svensken bakom investeringen om varför Volvo köper startups i Silicon Valley.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

De lyxiga så kallade Google-bussarna, som transporterade tech-jättens personal gratis till jobbet, blev för drygt ett år sedan själva symbolen i Silicon Valley för segregeringen mellan vanliga människor och startup-folket. Flera Google-bussar attackerades av uppretade människor och bråken fick stor uppmärksamhet i media.

Men numera behöver du inte vara Google-anställd för att få åka gratis buss till jobbet. Under devisen ”Google Shuttle for the rest of us”, har Ridepal lanserat sin transporttjänst som nu växer snabbt både i och omkring San Francisco. Bakom bolaget står bland annat den svenska lastvagnsjätten Volvo.

Redan i september 2013 klev Volvo in som minoritetsägare via sitt riskkapitalbolag Volvo Venture Capital. Tillsammans med ett amerikanskt riskkapitalbolag investerade Volvo motsvarande 26 miljoner kronor. Visserligen felräkningspengar för en sådan jätte som Volvo men det är ingen tvekan om att man har stora förväntningar på Ridepal.

“Ridepal har skapat en mjukvarubaserad plattform för att öka effektiveten i den här modellen och ge anställda en möjlighet att vara produktiva under de 2-3 timmarna som de pendlar per dag”, säger Jonas Landström på Volvo Venture Capital och ansvarig för investeringen.

Ridepal beskrivs som bussarnas Uber och affärsidén är att med intelligent teknik bättre utnyttja bussarna och vägnätet. Via en app kan du som användare i realtid se vart närmaste Ridepal-buss befinner sig och med några enkla knapptryck boka in dig på en resa. Vem som helst kan åka med bussarna som är modernt utrustade med GPS, digital incheckning, gratis wifi och strömuttag vid varje lyxigt säte. Affärsmodellen är uppbyggd på att både företagen betalar resorna för sina anställda och att privatpersoner själva betalar.

”Uber är ju ett av USA:s högst värderade startups. Det har gjort att transportsektorn nu är ett av de hetaste investeringsområden för närvarande. I dag står transportsektorn också för ungefär tio procent av USA:s BNP”, konstaterar Jonas Landström.

Efter en stark tillväxt i San Francisco etablerades Ridepal för några månader också i Los Angeles. Expansionen indikerar att Ridepal snart kommer att ta in ytterligare riskkapital. Jonas Landström kan i nuläget inte säga om Volvo Venture Capital i så fall kommer gå in med mer pengar men konstaterar samtidigt:

”När vi investerar i en tidig fas brukar vi reservera pengar för att kunna följa med i de framgångsrika bolagens senare finansieringsrundor. Det är nog inga investerare som kan säga generellt om man fortsätter att investera eller inte, det är ju därför man investerar i olika rundor".

Sedan november 2012 har han ansvarat för Volvo Ventures amerikanska investeringsverksamhet med kontoret i San Francisco som bas. Härfrån jobbar Jonas Landström alltsedan dess med att hitta rätt företag att vara med och finansiera. Varje år kommer han i kontakt med runt hundra relevanta bolag och hittills har fem av dem lett till investering. Han påpekar att bolaget alltid går in som minoritetsägare i intervallet 5-25 procent.

“Mjukvarubaserade och uppkopplade tjänster är  en viktig differentieringsfaktor för våra fordon och för att leda den utvecklingen tror vi att samarbeten med start-ups är essentiellt. Det viktiga är att bygga partnerskap med bolag så att våra egna produkter blir merkonkurrenskraftiga och samtidigt bidra med värde till bolagen så att vi tjänar pengar på investeringarna”.

Hur mycket pengar som investeras får inte Jonas Landström prata om men av Volvo Venture Capitals senast offentliggjorda årsredovisning framgår att bolaget sitter på tillgångar värda en bra bit över 700 miljoner kronor samtidigt som lånen bara uppgår till knappa 13 miljoner kronor.

Av årsredovisningen framgår också att förlusterna under åren 2012 och 2013 uppgick till runt 200 miljoner kronor, orsakade bland annat av nedskrivningar i några av portföljbolagen. Men Jonas Landström poängterar att utvecklingen sett sedan starten varit bra.

“Vi har bidragit till att bygga viktiga verksamheter, samarbeten i nya områden och genererat bra finansiell avkastning. Det är en väldigt spännande portfölj som både kommer ge avkastning och bidra till strategisk nytta i form av samarbeten med några av de bolag som innoverar inom vår sektor”.

Volvo tittar främst på fem olika områden att investera i, nämligen uppkopplade fordon, uppkopplade förare, automatisering av fordon, transport solutions och mjukvara.

Sakernas internet, så kallat Internet of Things, är ett av de områden som Jonas Landström tycker är mest spännande. Så sent som i april i år tog Peloton Technology in totalt 15,9 miljoner dollar i en serie A-runda. Volvo var ledande investerare tillsammans med Denso International och Intel Capital.

“Det är ett system som möjliggör att man kopplar ihop två fordon virtuellt så att man kan köra dem väldigt nära, med elva meters mellanrum på ett säkert sätt. Det innebär att man sparar väldigt mycket bränsle och minskar olycksrisken”, säger Jonas Landström.

Han har en examen från Chalmers i teknisk fysik och innan han började på Volvo så var han med och grundade en Göteborgsbaserad start up inom bioteknik.

“Jag kände en kille som jobbade på Volvo Venture Capital som skulle sluta och jag tyckte att deras verksamhet verkade väldigt spännande. Det råkade sammanfalla med att de sökte någon som varit på andra sidan bordet och tagit in kapital”.

Om familjen röstar ja så tror han att han kommer att vara kvar i Silicon Valley ett tag till.

“Det är tydligt att vi ser stora fördelar med att ha kontor här och vi kommer att fortsätta ha det oavsett om det är jag eller någon annan som jobbar här”.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel