Kundraggaren Refunder gasar upp - ska gå från 30 till 300 miljoner

Breakit - Kundraggaren Refunder gasar upp - ska gå från 30 till 300 miljoner

Fredrik Ohlsson, Magnus Wiberg och Victor Dahlborg. Foto: TT

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Svenska Refunder får ny storägare och raketbränsle.

För 17 år sedan var Magnus Wiberg med och grundade Pricerunner som idag är en av Europas största prisjämförelsesajter. Nu tar Magnus Wiberg upp konkurrensen med sina forna kollegor genom att kliva in som investerare i Refunder.

“Vi slåss på samma marknad men med en lite annorlunda modell”, säger Magnus Wiberg.

Numera driver Magnus Wiberg, tillsammans med partnern Patrik Hedelin, riskkapitalfonden Eequity och det är genom denna fond som investeringen i Refunder görs. Totalt får Refunder in 37 miljoner kronor i nytt riskkapital där Eequity skjuter till 30 miljoner kronor och en av de gamla ägarna, Bonnier Growth Media, 5 miljoner kronor samt en icke namngiven affärsängel 2 miljoner kronor.

“Vi, grundarna Fredrik Ohlsson och Victor Dahlborg och Bonnier kommer ha ungefär 30 procent var av bolaget efter den här rundan”, säger Magnus Wiberg.

Refunder är en så kallad cashback-sajt som innebär att konsumenten kan få tillbaka en del sina pengar när hen handlar via Refunder. Köper du till exempel en resa via Refunder får du tillbaka mellan 2 och 8 procent av det priset du betalar till researrangören. E-handlarna betalar en avgift till Refunder varje gång en transaktion genomförs via Refunder.

“I England får e-handlarna ungefär 10 procent av sina kunder via cashback-sajter men i Sverige är den siffran fortfarande bara knappt 1 procent”, säger Magnus Wiberg och fortsätter:

“Med hjälp av marknadsföring ska vi växa Refunder från 200.000 till 600.000 medlemmar i Sverige. I grunden handlar det här om ett varumärkesrace för att göra tjänsten känd bland kunderna”.

Dessutom ska Refunder bredda sin produkt och bli en ännu tydligare konkurrent mot Pricerunner genom att addera en söktjänst där kunden kan hitta både produkter och priser:

“Planen är att man som konsument bara ska behöva gå till Refunder och inte först surfa in på en prisjämförelsetjänst”, säger Magnus Wiberg.

I år kommer Refunder att nästan dubbla omsättningen till drygt 25 miljoner kronor - men det är bara början.

“Ambitionen är att tiofaldiga omsättningen de närmaste tre åren. Då hamnar vi på omkring 300 miljoner kronor”, säger Magnus Wiberg.

Refunder omsatte under fjolåret 14,1 miljoner kronor och förlusten blev nästan 10 miljoner kronor. Men enligt Magnus Wiberg skulle verksamheten kunnat vara lönsam redan nu.

“Grundarna har plöjt ner stora pengar i marknadsföring vilket har varit helt rätt strategiskt. På sikt kan den här verksamheten ha lika hög lönsamhet som prisjämförelsesajterna vilket innebär runt 40 procents marginal”, säger Magnus Wiberg.

Läs fler artiklar
LÄS MER