Säljsuccé för svensk armbandsmobil – som får in ny tung investerare

Breakit - Säljsuccé för svensk armbandsmobil – som får in ny tung investerare
Foto: Pressbild
Breakit
Breakit

Den svenska startupen Tinitell har snart sålt 10.000 exemplar av sin armbandsmobil för barn. Nu fyller bolaget på kassan med 10 miljoner kronor i riskkapital.

Breakit
Breakit

För drygt en månad sedan kunde vi berätta att den svenska armbandsmobilen Tinitell lanserats på bred front via bland annat Mediamarkt. Telefonen, som saknar skärm och enbart är utrustad med en högtalare och en mikrofon, riktar sig till mindre barn och föräldrarna kan bland annat hålla koll på barnen med hjälp av en gps-sändare. 

Nu ser det ut som att telefonen fått ett fint mottagande på marknaden. Till sajten Di Digital säger Tinitells grundare och vd Mats Horn att man nästan har sålt 10.000 exemplar av armbandet, som kostar cirka 1.500 kronor.

”Det har gått jättebra! Vi har sålt slut i vårt lager, men Mediamarkt har fortfarande Tinitells kvar i sitt lager. Det ska räcka fram till jul”, säger Mats Horn till sajten.

Inför lanseringen av sin gps-utrustade armbandstelefon tog Tinitell in 8,5 miljoner kronor i riskkapital av en grupp affärsänglar. Nu står det klart att bolaget fyller på krigskassan med ytterligare 10 miljoner kronor.

Pengarna kommer från Christian Olofsson, som är en investerare med bakgrund i Göteborgs fastighetsbransch.

“Han gick in till en högre värdering än den som användes vid förra rundan. Tinitell värderas nu till en god bit över 100 miljoner kronor”, säger Mats Horn till Di digital.

2015 omsatte Tinitell cirka 330.000 kronor och redovisade en förlust på 6,1 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER