Försäljningen av Hitta.se avblåst - ska hjälpa startups hitta kunder

Breakit - Försäljningen av Hitta.se avblåst - ska hjälpa startups hitta kunder
Alexander Hannerland är vd på Hitta.se. Foto: Press / TT
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Schibsted tänker behålla söktjänsten Hitta.se - som nu har slutat krympa. "Vi är inte till salu", säger vd:n Alexander Hannerland.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

I oktober förra året avslöjade Breakit att mediejätten Schibsted letade nya ägare till Hitta.se, söktjänsten som är en av Sveriges största sajter räknat i webbtrafik. Försäljningsprocessen har dock inte gått i mål.

Däremot har söktjänsten börjat växa igen. Hitta.se:s vd Alexander Hannerland säger att bolaget har brutit sin negativa trend.

“Vi har varit lite försiktiga med att slå oss för bröstet men nu vill vi berätta om vårt trendskifte. Vi har tillväxt nu. Det var längesen det här bolaget hade tillväxt”, säger han.

Han säger att Hitta.se under de senaste veckorna har haft 10-15 procents bättre webbtrafik än under motsvarande period i fjol. Försäljningsmässigt ökar bolaget med "upp emot 8-10 procent".

"Eftersom vi är en del av Schibsted, som är börsnoterat, kan jag inte säga mer exakta siffror än så i dagsläget", säger han.

Hur stor roll spelar det för er tillväxt att er konkurrent Eniro är i kris?
"Det spelar viss roll för vår försäljningsökning, tror jag. Men vår uppgång handlar också om något annat. Vi kommer ju från en bransch där det gamla katalogsäljet har stipulerat att man säljer ett årsavtal till en kund och sedan bryr man sig inte så mycket om hur det går. Numera rapporterar vi till kunderna varje vecka om hur det går och vi föreslår att de ska sluta köpa ett visst sökord om det inte levererar några kunder till dem. Vi har blivit mer datadrivna", säger Alexander Hannerland.

Är ni till salu i nuläget?
"Nej, vi är inte till salu".

Det allra vanligaste sökordet på Hitta är tandläkare, följt av olika söktermer för byggtjänster och skönhetssalonger. Därför är bolaget en konkurrent till de startups som bygger nischade bokningstjänster, till exempel frisörappar och restaurangsajter.

Alexander Hannerland säger att Hitta.se har partnerskap med en rad sådana startups och att bolaget gärna samarbetar med fler.

"De har oftast väldigt bra bokningssystem men de är i ett skriande behov av trafik. Vi är tvärtom, vi kan inte bokningssystem men vi har massor av trafik. På vis kan vi hjälpa varandra, även om vi på lång sikt är konkurrenter", säger han.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel